
روزی که سید قطب رحمه الله اعدام شد؛ تعدادی از علمای ازهر به ملاقات شیخ محمد ابو زهره رفته بودند، وقتی که اهل مجلس از اعدام سید قطب اطلاع یافتند، تعدادی از ملاهای درباری در مورد شخصیت و برخی دیدگاه های او لب به سخن گشودند.

حضور جوانان اهل سنت که متعجبتان کرد، نه برای نمایش، که اعتقادی است و حتی سیاسیون ما به آن احتیاجی ندارند…شرکت در نماز و فشرده شدن صفوف آن، تکلیفی است نه برای نمایش، که برای جلب رضایت ربالعالمین صورت میگیرد.

آنچه برای پلاسکو و شهروندان موجود در آن رخ داد و سپس گریبانگیر جانبرکفان آتشنشانی و نیروهای امدادی شد، درسهایی در خود برای عوام و خواص جامعه دارد. این درسهای نهفته برای روشنضمیران دارای بینش، واضح و آشکارند.

در عصر حاضر تنها همان فردی شایستهی داشتن یک زندگی خوشایند و پاکیزه است که از فرصتها کمال استفاده را بکند و بداند چگونه با چالشها روبرو شود.

تأثیرگذاری نهادهای اجتماعی سنتی در جامعه بلوچ و بلوچستان امری مسلم و روشن است؛ نادیده گرفتن هر یک از این نهادها باعث عدم مقبولیت در جامعه بلوچستان شده و روند رشد و توسعه در این جامعه را با مشکل مواجه میکند.

سؤال اینجاست چرا زمانیکه رسانههای محلی پرده از پدیدهی تلخ«گورخوابی»در سیستانوبلوچستان برداشتند، این پدیده به قول کارشناسان «علنی» نشد؟

احیای صفحات تاریخ اسلام، از همان ابتدا تا امروز و واکاوی سیرهی پیامبر میتواند مؤید این حقیقت باشد که اسلام، دین آشتی است و ریشهی آن هم از همین ماده مشتق شده است.

تبسمش، روحافزاست. نگاهش «مشفقانه» است. نسبت به مسلمان و غیرمسلمان دلسوزی دارد. او پیامآور «وحدت» است، شیعه و سنی به نزدش یکی هستند…

واقعیت مسئله این است که ایران برای همه ایرانیان بوده و همه حق یکسان و واحد در برخورداری از امکانات دارند. اما در عمل چنین نبوده و تبعیض و نابرابری موجب پایمال شدن حقوق لاینفک اقوام و مذاهب تشکیلدهندهی ایران میشود.

تحمیل عقاید و باورهای مذهبی یک مذهب به پیروان سایر مذاهب، نهتنها در راستای وحدت و تقریب نیست، بلکه بیشتر سبب اختلاف و تفرقه میشود.