امروز :چهارشنبه, ۳ تیر , ۱۴۰۵
مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان:

کسی که به خدا و روز قیامت اعتقاد داشته باشد «گروگان‌گیری و باج‌خواهی» نمی‌کند

کسی که به خدا و روز قیامت اعتقاد داشته باشد «گروگان‌گیری و باج‌خواهی» نمی‌کند

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحميد در مراسم نماز جمعه زاهدان (25 مهرماه 1404)، ضمن توصیف وضعیت هولناک جامعۀ بشری در دوران جاهلیت قبل از اسلام، به تاکیدات دین اسلام در رابطه با رعایت حقوق‌الله و حقوق‌الناس و پرهیز از تضییع حقوق دیگران اشاره کردند. امام‌جمعه زاهدان همچنین با انتقاد شدید از افزایش پدیدۀ «گروگان‎‌گیری برای باج‌‎خواهی»، آن را «حرام قطعی» و «از اعمال جاهلیت قبل از اسلام» دانستند و بر لزوم «مبارزۀ همگانی» با این پدیده تاکید کردند.

با ظهور اسلام «حقوق خدا» و «حقوق انسان‌ها» مشخص شد
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحميد اظهار داشتند: قبل از اسلام دنیا در تاریکی به سر می‌برد؛ هیچ‌کس نبود که برای خدا و بندگان حق قائل باشد و از حقوق آنها دفاع کند. حقوق خدا، حقوق انسان‌ها و تمام حقوق ضایع بود و حتی حقوق مشخصی هم برای انسان‌ها وجود نداشت.
ایشان ادامه دادند: بالاترین حق خدا و در رأس همۀ حقوق «توحید و یکتاپرستی» است. بخش بزرگی از انسان‌ها خدا را قبول نداشتند. کسانی هم که به وجود خدا اعتقاد شدند، دیگران را در عبادت با او شریک می‌گرفتند. انسان‌ها برای مردم نیز حق قائل نبودند، مردان آزاده را اسیر و برده قرار می‌دادند و به عنوان برده می‌فروختند. در آن جامعه همسایه‌داری، مردم‌داری و خویشاوندی ضربه خورده بود، نه صله‌رحمی و قرابت بود و نه به مال مردم احترام می‌گذاشتند. اگر مال مردم در دست آنها می‌افتاد، آن را حیف و مال می‌کردند. بی‌رحمی و وحشی‌گری بود. انسان‌‌ها را برای نان می‌کُشتند. برای زنان که قشر ضعیف‌تر هستند هیچ حقوقی و آزادی قائل نبودند؛ زنان را مال تلقی می‌کردند و بر آنها تصرف مالکانه داشتند.
ایشان اضافه کردند: الله تعالی در این شرایط، اسلام را آورد و رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم وحدانیت را که بالاترین حق خداست، به همه اعلام کرد و تاکید کرد که کسی را با خدا شریک نگیرید و او را که تنها خالق و رازق و مالک همۀ جهان بدانید و به یگانگی قبول کنید. هیچ مخلوقی لایق و شایسته پرستش نیست، تنها الله یکتا لایق عبادت و پرستش است. تمام انسان‌ها و موجودات مخلوق پروردگار و به او محتاج هستند و الله تعالی به هیچکس محتاج نیست.

اسلام به انسان‌ها حرمت و کرامت داد
خطیب جمعه زاهدان خاطرنشان کردند: اسلام حقوق و چارچوب‌ها را مشخص کرد و حقوقالناس را بعد از حقوق خدا قرار داد. در حقوق‌الناس حق والدین در رأس همۀ حقوق قرار دارد. بعد از حقوق والدین، حق خویشاوندان است. اسلام برای یتیمان و زنان نیز حق و حقوقی معرفی کرده و برای زنان حق مالکیت و آزادی تعریف کرده است. هیچکس حق ندارد حق مالکیت زن را سلب کند و اختیاراتی را که خداوند متعال به او دررابطه با خودش و مالش داده، از او بگیرد. درست است که در عقد نکاح پدر و ولی شرایط را تعیین می‌کند و وصلت را انجام می‌دهد، اما زن باید راضی باشد و از او مشورت گرفته شود و در این روش، حرمتِ زن بیشتر رعایت می‌شود.
ایشان ابراز داشتند: دین اسلام به تمام انسان‌ها حرمت‌ و کرامت عنایت کرد. در دین اسلام ریختن خون همۀ انسان‌ها حرام قرار داده شده و تعرض به آبرو و مال مردم نیز حرام است. دین اسلام تهمت و غیبت و تمام گناهان را که در جهت بی‌حرمتی انسان هستند، حرام قرار داده و هیچ‌کس حق ندارد به انسان بی‌حرمتی کند.
ایشان اظهار داشتند: دین اسلام تک‌تک افراد جامعه را به عدالت و انصاف دعوت داده و از دروغ و گواهی دروغین منع کرده است. مبادا کسی به دروغ و به ناحق به نفع پدر و مادر و یا خویشاوندان نزدیکش گواهی بدهد و حق دیگری را به او بدهد. اسلام تاکید کرده است که طرفدار حق و مسیر اعتدال باشید.

پیامبر اکرم صلی‌الله‎‌علیه‌وسلم، با جهالت و خرافات و رسومات ظالمانه مبارزه کرد
مولانا عبدالحمید در ادامه گفتند: «اسلام» تنها راه رسیدن به خدا و سعادت دنیا و آخرت است. پیامبر اکرم صلی‌الله‎‌علیه‌وسلم در دوران بیستوسه سال نبوت خویش، با شرک و جهالت و گناه و تمام خرافات و رسومات ظالمانه مبارزه کرد و در حجةالوداع فرمود، تمام رسومات جاهلی را زیر قدم‌های خودم دفن کردم و نباید کسی آنها را احیا کند.
ایشان افزودند: با آمدن اسلام مردم در روشنایی و امنیت، الله را بندگی می‌کردند. جزیرةالعرب که قبلا در ناامنی و غارت و سرقت و فقر کامل به سر می‌برد، امن شد؛ به‌طوری‌‎که اگر کسی از یک گوشۀ جزیرةالعرب به گوشه دیگر سفر می‌کرد هیچ دزدی و خطر او را تهدید نمی‌کرد.

بسیاری از مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند/ «فقر» و «بیکاری» سبب بروز گناه و فساد در جامعه شده است
امام‌جمعه زاهدان در ادامۀ سخنان‌شان به بعضی از معضلات و ناهنجاری‌های ناشی از «فقر» و «بیکاری» در جامعه اشاره کردند و گفتند: متاسفانه امروزه بسیاری از مردم زیر خط فقر قرار دارند. درآمدها کافی نیستند. در سیستان‌وبلوچستان بسیار کم هستند افرادی که درآمدشان جوابگوی نیازهای زندگی‌شان باشد. بیکاری و کساد بازار و بی‌ارزش‌شدن پول سبب شده فقر و فساد در جامعه سرعت بگیرند. خریدوفروش و نوشیدن شراب که حرام و پلید و از اعمال شیطان هستند، در جامعه زیاد شده‌اند؛ درحالی‌که اینها در ردیف شرک و بت‌پرستی هستند و به سلامت روح و جسم و فطرت انسان ضربه می‌زنند.
ایشان افزودند: توزیع و مصرف مواد مخدر زیاد شده است. مردم پریشان هستند و می‌خواهند با مشروبات الکلی و مواد مخدر تسکین و آرامش پیدا کنند و غم‌ها و مشکلات خود را فراموش کنند، درحالی‌که دل‌ها با ذکر و یاد «الله» آرامش می‌گیرد. نماز و ذکر و دعا و صدقات و خیرات و هر عمل صالحی یاد خداست. نماز را اقامه کنید؛ این بهترین یاد خداست. به جای مشروبات الکلی و مواد مخدر، قرآن و تسبیح بخوانید؛ اینها مایه آرامش و سکون می‌شوند. سکون و آرامش فقط در یاد الله است. با یاد خدا و صبر و نماز و رضایت به تقدیر، غم‌ها از دل می‌روند و آرامش حاصل می‌شود.

گروگان‌گیری برای باج‌گیری «حرام قطعی» است
مولانا عبدالحمید در ادامه از «گروگانگیری» و «باج‌خواهی» به شدت انتقاد کردند و گفتند: امروز گروگانگیری و سرقت در جامعه زیاد شده است. گروگانگیری برای گرفتن قرض و به هر شکلی باشد حرام و ناجایز است. اگر کسی از کسی وام می‌خواهد به دادگستری مراجعه کند، نه اینکه خودش مردم را اسیر کند.
ایشان تصریح کردند: گروگانگیری برای باج‌گیری حرام قطعی است و گرفتن پول در مقابل آن برای هیچ‌کس جایز نیست. گروگانگیری برای باج‌خواهی از دزدی هم بدتر است. کسی که به خدا و رسول و آخرت اعتقاد دارد نباید گروگان‌گیری کند. وساطت و گرفتن پول در جریان گروگانگیری نیز حرام است. رشوه نیز حرام قطعی و ناجایز است؛ اینها از اعمال دوران جاهلیت هستند.

همه وظیفه دارند با گروگان‌گیری مقابله کنند
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در پایان تاکید کردند: با وجود علما و مدارس علمی و اینهمه آموزش و صدای اذان و جماعت در شهر و استان، نباید گروگانگیری و گناهان در جامعه جایی داشته باشند. تمام طیف‌های مختلف جامعه باید وارد صحنه شوند و مردم را تفهیم کنند که جاهلیت دارد برمی‌گردد و این جاهلیت با عذاب خدا و بلا و آفت برمی‌گردد. وظیفۀ ما سنگین است. همۀ ما باید به وظیفه خود عمل کنیم و مردم را به سوی دین و طلب روزی حلال تشویق کنیم.

رسیدگی به مشکلات ملت و نجات کشور با «سیاست‌ها و سازوکار جدید»، یک «واجب شرعی» برای مسئولان است/ سیاست‌ها و برنامه‌ها باید مطابق با شرایط جدید تنظیم شوند
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه زاهدان، با اشاره به شرایط حساس جدید منطقه و کشور، «تغییر در سیاست‌ها» و «ارائه سازوکار جدید» از جانب مسئولان برای برون‌رفت کشور از مشکلات و چالش‌ها را «یک واجب شرعی» دانستند. مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: جهان در شرایط جدیدی قرار دارد و این شرایط نیازمند سازوکار و سیاست‌های جدید است. مسئولانی که در رأس امور کشور قرار دارند و همچنین مدیران و اندیشمندان و تمام طیف‌ها باید مطابق با شرایط و نیازهای هر زمان، سیاست‌ها و رویه‌ها و سخنان و برنامه‌های خودشان را تنظیم کنند.
ایشان افزودند: جنگ‌ها و درگیری‌های اخیر و تغییرات سریعی که صورت گرفت، نشان دادند که «جنگ» کارساز نیست. جنگ‌های امروزی که در آنها از سلاح‌ها و امکانات مدرن استفاده می‌شود بسیار خطرناک و ویرانگر و به ضرر بشریت و جامعه و منطقه است.

به‌جای «رقابت تسلیحاتی» و «کوبیدن بر طبل جنگ»، با «سازوکار و سیاست‌ جدید» وارد عمل شوید
امام‌جمعه زاهدان تاکید کردند: امروز کشور در شرایط جدیدی قرار دارد و مناسب است که مسئولان به‌جای رقابت تسلیحاتی و کوبیدن بر طبل جنگ، با سازوکار و سیاست‌های جدیدی وارد عمل شوند.
ایشان خاطرنشان ساختند: در شرایطی که تحریم‌های چندین ساله به زندگی‌های مردم ضربۀ کاری زده و مردم تلفات مالی سنگینی متحل شده‌اند و زندگی‌شان تارومار شده است، متاسفانه کسی به فریاد و حرف و گریۀ این ملت گوش نمی‌کند و هر کسی مسیر خودش را می‌رود. این ملت هشتاد میلیونی نیاز به آب و نان و زندگی دارند، فرزندان‌شان نیاز به تحصیل و ازدواج و مریضان‌شان نیاز به معالجه دارند و نیازها و ضرورت‌های زیادی دارند که در تمام این زمینه‌ها به مشکل گیر کرده‌اند.

به «اعتراضات معیشتی» اقشار و اصناف مختلف رسیدگی شود
ایشان در ادامه اظهار داشتند: روزانه در کشور اعتراضات معیشتی وجود دارد؛ بازنشستگان و معلمان و پرستاران و کارگران و سایر اصناف و طیف‌ها اعتراض دارند. صندوق‌ها و بانک‌ها در حال ورشکستگی هستند و مردم اعتراض دارند. اعتراضات مردم را دریابید. اعتراضاتی که در زندان‌ها هستند را بشنوید و به تمام این اعتراضات و خواسته‌ها رسیدگی کنید تا رضایت خدا و ملت حاصل شود.

بهترین راه برای نجات کشور «پیوستن به صلح عادلانه و منصفانۀ نسبی» است
مولانا عبدالحمید تصریح کردند: بنده این را برای مسئولان امر و مدیران کشور یک واجب شرعی می‌دانم که به یک سازوکار جدید بیندیشند. بهترین راه این است که مسئولان کشور به صلح بپیوندند و به یک صلح عادلانه و منصفانۀ نسبی بیندیشند. همۀ ما باید به صلح خاورمیانه و تمام دنیا فکر کنیم تا جهان در صلح و آرامش زندگی کند.
ایشان ادامه دادند: امروز ملت نه زندگی‌ای دارد و نه پولی، و به‌خاطر نوسانات پولی و تغییر شرایط، تجارتی هم برای مردم باقی نمانده است و تحریم‌های جدیدی که در راه هستند نیز بسیار ویرانگر هستند. در این شرایط بر هر حکومتی فرض و واجب است که اول به فکر ملت خودش باشد. به فکر کشور و ملت ایران باشید؛ رضایت پروردگار در همین است. اول خانه را نگهداری کنید و تمام سرمایه‌ها را برای همین ملت هزینه کنید.

اصرار بر یک موضع، در میدان سیاست جوابگو نیست؛ باید از «تاکتیک‌های سیاسی جدید» کار گرفته شود
امام‌جمعه زاهدان تاکید کردند: کاش مسئولان این مشورت بنده و دیگران را قبول می‌کردند که اکنون اصلاً به سلاح فکر نکنند و با توجه به حساسیت‌های جهانی که نسبت به این موضوع علیه کشور ما ایجاد شده، قبل از هر چیز این حسیاسیت‌های جهانی را برطرف کنند. این به نفع ملت و کشور و حاکمیت است که حساسیت‌های دیگر کشورها و ملت‌ها را درک کرده و آنها را برطرف کنند.
ایشان در رابطه با روند انجام مذاکرات نیز خطاب به مسئولان گفتند: شما در مذاکرات یک یا دو قدم عقب بکشید تا بتوانید از جانب دیگر دو یا سه قدم جلو بروید. نباید همیشه بر یک موضع و حرف اصرار بشود؛ این روش در میدان سیاست جوابگو نیست، بلکه باید همواره رویکرد جدیدی داشته باشید و از تاکتیک‌های سیاسی استفاده کنید.

در سیاست‌ها تغییر بیاورید و برای نجات کشور و ملت، با «نخبگان و سیاسیون» مشورت کنید / نجات کشور از طریق تغییر در سیاست‌ها «یک واجب شرعی و سیاسی» است
مولانا عبدالحمید تصریح کردند: در سیاست‌ها تغییر ایجاد کنید. با دیگران مشورت کنید؛ اگر با زندانی‌ها و دیگر صاحب‌نظرانی که در داخل و خارج کشور هستند مشورت کنید، کم نمی‌آورید. به‌جای مشورت با نظامی‌ها در امور سیاسی، از عقلا و نخبگان قوم و سیاسیون مشورت بگیرید تا کشور را از این بحران‌ها و چالش‌ها و تهدیدها نجات بدهید.
ایشان تاکید کردند: این یک واجب شرعی و سیاسی و یک وظیفۀ عرفی است که مسئولان، کشور را از راه‌های سیاسی از جنگ نجات بدهند. البته جنگ فقط حملۀ نظامی نیست، بلکه حملات اقتصادی و تحریم‌ها هم نوعی جنگ هستند و وظیفۀ حاکمیت و مدیریت کشور است که با تغییر سیاست‌‎ها این جنگ‌ها را از کشور دور کنند.

«حق شهروندی» تمام ملت ایران باید رعایت شود
امام‌جمعه زاهدان در ادامه گفتند: این خواستۀ ملت است که مسئولان کشور آزادی‌ها و حقوق اقوام و مذاهب و تمام اقشار را رعایت کنند و عدالت در حق زنان و مردان و اقوام و مذاهب و ادیان ایرانی اجرا شود. تمام کسانی که در ایران زندگی می‌کنند «حق شهروندی» دارند و نباید تعرضی به این حق و حقوق صورت گیرد.

«اعتراف اجباری» از لحاظ شرعی و قانونی و قوانین بین‌المللی «ممنوع و مردود» است
مولانا عبدالحمید در ادامۀ سخنان‌شان گفتند: این‌روزها عده‌ای از زندانیان در زندان‌ها اعتصاب کرده‌اند و خواستار توقف «اعتراف اجباری» هستند. اعتراف اجباری از لحاظ شرعی و قانون اساسی جمهوری اسلامی و همچنین قوانین بین‌المللی، ممنوع و مردود و غیرقابل قبول است.
ایشان افزودند: در رابطه با حقوق انسان در دین اسلام و قوانین حقوق بشری تفاوت اندکی وجود دارد. البته قوانین بین‌المللی در تعریف حقوق انسان در بعضی موارد اختلافاتی با تعریف دین اسلام دارند؛ قوانین بین‌المللی بسیاری از محرمات که برای جامعه ضرر دارند را جزو حقوق بشر و جزو آزادی می‌دانند، اما دین اسلام تهمت و ناسزا و بی‌حرمتی به دیگران را قبول ندارد، زیرا جامعه را دچار جنگ و درگیری و اختلاف می‌کنند.

«اعدام» را متوقف کنید؛ این خواستۀ ملت است
امام‌جمعه زاهدان در ادامه ضمن تاکید بر اظهارات هفتۀ گذشتۀ خودشان مبنی بر لزوم «توقف اعدام»، گفتند: تاکید می‌کنم که به این خواستۀ ملت که «توقف اعدام» است رسیدگی کنید و اعدام را متوقف کنید. ملتی که گرسنه است و مشکلات دارد و عده‌ای این مشکلات را فریاد می‌زنند، نباید با مشکلات بیشتر و مجازات‌های سنگین مواجه شوند.

مسئولان پاکستان و افغانستان از ایجاد تنش و درگیری اجتناب کنند
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه زاهدان، به درگیری‌های اخیر مرزی بین افغانستان و پاکستان اشاره کردند و گفتند: بین ملت‌های افغانستان و پاکستان قرابت‌های عمیق قومی و فامیلی و پیوندهای دینی و فرهنگی و منافع مشترک اقتصادی و… وجود دارد.
ایشان تاکید کردند: مسئولان پاکستان و افغانستان باید از تنش دوری کنند. هیچ کشوری نباید به حریم هوایی و زمینی کشور دیگر تجاوز کند. به مدیران و سیاستمداران پاکستان توصیه می‌کنم که این مسائل را رعایت کنند و به مسئولان کشور اسلامی افغانستان نیز توصیه می‌کنم که از خودشان خویشتنداری نشان دهند تا جنگ و درگیری رخ ندهد. مسئولان این دو کشور مسائل را از راه گفت‌وگو حل‎وفصل کنند.

طرفین فلسطینی و اسرائیلی به توافقنامۀ آتش‌بس پایبند باشند
امام‌جمعه زاهدان در بخش پایانی سخنان‌شان، خواستار «پایبندی طرفین به توافق آتش‌بس غزه» شدند و گفتند: تاکید می‌کنم که هم عزیزان فلسطینی و هم دولت اسرائیل به توافقنامۀ آتش‌بس و قرارداد صلحی که بین خودشان امضا کرده‌اند پایبند باشند و به تمام مواردی که در این توافقنامه التزام کرده‌اند، عمل کنند.


دیدگاههای کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بخوانید