«فضیلت دهه اول ذیالحجه»، «قبضهای نجومی برق در فصل گرما»، «گرانی شدید و ناتوانی مردم در تأمین معاش»، «نقش اجتماعی قربانی در تقویت همدلی و مواسات»، «وضعیت نامناسب معیشتی مردم و ضرورت کمک به آنان»، «دشمنی و نفوذ شیطان در زندگی انسانها»، «نقش خانواده و جامعه در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی»، «اهمیت تربیت دینی و اخلاقی کودکان» و «مشکلات اجتماعی در جامعه» ازجمله مسائلی هستند که خطیبان جمعۀ اهلسنت بعضی از شهرستانهای کشور در مراسم نماز جمعه (9 خرداد 1404) به آنها اشاره کردند.
مولانا عبدالصمد دامنی: والدین برای تعطیلات تابستانی فرزندانشان برنامهریزی کنند/ تربیت دینی، بهترین راه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است
مولانا عبدالصمد دامنی در مراسم نماز جمعه مسجد جامع حقانیه ایرانشهر اظهار داشت: برخی از فرزندان دست به سرقتهای مسلحانه میزنند و والدین باوجود اطلاع از این موضوع، برخورد جدی با آنها ندارند. رهاکردن فرزندان در کوچه و خیابان نهتنها به خود آنها بلکه به خانوادهها نیز آسیب میزند. باید به تربیت دینی و اخلاقی آنان بیش از پیش توجه شود.
مدیر حوزه علمیه حقانیه ایرانشهر با اشاره به آغاز طرح کلاسهای تابستانی اظهار داشت: والدین همانگونه که پیشتر فرزندان خود را به مدرسه میبردند، اکنون نیز به تربیت اسلامی آنها اهمیت دهند. برگزاری کلاسهای قرآنی و آموزش احکام و مسائل دینی به دختران و پسران راهکاری مؤثر برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و هدایت فرزندان در مسیر درست زندگی است.
امامجمعه نیکشهر: قبضهای نجومی برق، خانوادههای فقیر را نگران کرده است/ مسئولان، مردم را با نگاهی سرشار از شفقت و مهربانی ببینند
مولانا عبدالله وحیدیفر در مراسم نماز جمعه نیکشهر با انتقاد از تعرفههای سنگین برق در فصل گرما تصریح کرد: صدور قبضهای نجومی برق در شرایطی که مردم با گرمای طاقتفرسا روبهرو هستند، باعث نگرانی و درماندگی خانوادهها شده است؛ چراکه بسیاری از آنان توان پرداخت این مبالغ را ندارند.
امامجمعه نیکشهر تأکید کرد: مردم در تأمین ابتداییترین نیازهای زندگی دچار مشکل هستند و لازم است مسئولان استانی و کشوری، با نگاهی سرشار از شفقت و مهربانی مردم را ببینند.
امامجمعه بیرجند: شیطان همواره در پی گمراهی انسان است/ وسوسههای شیطان مسیر ایمان را تهدید میکند
مولانا غلامحیدر فاروقی در مراسم نماز جمعه بیرجند با اشاره به دشمنی دیرینه شیطان با انسان گفت: شیاطین و افراد شیطانصفت همواره در هر زمان و مکان به دنبال گمراهکردن انسانها هستند، بهویژه نیکوکاران و خدمتگزاران را هدف میگیرند تا آنان را از مسیر حق دور کنند.
امامجمعه بیرجند در ادامه گفت: حرص و طمع، سرگرمکردن به آرزوهای بیاساس، اسراف و تبذیر، غفلت از یاد خدا و نماز، دامنزدن به اختلافات در خانواده و میان اقوام، شایعهپراکنی، ایجاد یأس و ناامیدی از رحمت الهی، بازداشتن از انفاق و یاری به نیازمندان، و برانگیختن خشم و دیگر صفات ناپسند، از جمله دامهای شیطان هستند. شناخت این دامها و مقابله با آنها برای حفظ ایمان و پیمودن مسیر درست زندگی، امری ضروری است.
امامجمعه کهیر: آزادی علمای زندانی میتواند گامی مؤثر در جهت تأمین منافع ملی باشد
مولانا نواب حوت در مراسم نماز جمعه شهر کهیر از توابع شهرستان کنارک، با تأکید بر نقش خیرخواهانه علما برای مردم و دولت اظهار داشت: سخنان علما همواره با نیت اصلاح، روشنگری و دلسوزی بیان میشود. بر همین اساس، شایسته است مسئولان با صدور حکم آزادی کامل مولانا فتحیمحمد نقشبندی، مولانا فضلالرحمان کوهی و علمای کردستان که در زندان هستند، گام مؤثری در مسیر آرامسازی فضا و تقویت انسجام اجتماعی بردارند.
امامجمعه کهیر تصریح کرد: قراردادن شخصیتهای علمی در فهرست عفو، افزون بر حفظ منافع ملی، میتواند رضایت مردم مؤمن را نیز جلب کند. چنین اقدامی نقش بسزایی در تقویت اتحاد میان مردم و حاکمیت خواهد داشت و زمینه را برای پیشرفتهای اجتماعی و فرهنگی هموار میسازد.
امامجمعه اسدیه: قربانی وسیلهای برای نزدیکی به خداست/ نماز عید نماد شکوه و صلابت اسلام است
مولانا سیداحمد عبداللهی در مراسم نماز جمعه اسدیه، با اشاره به اهمیت قربانی، گفت: خداوند متعال قربانی قابیل را به دلیل ناپاکی نیتش نپذیرفت، اما قربانی هابیل که از روی اخلاص و پرهیزگاری بود مورد قبول قرار داد. از اینرو، در انجام این عمل عبادی، نیت باید خالص و درست باشد. افراد توانگر و مستطیع نباید در انجام این فریضه الهی کوتاهی کنند؛ چراکه قربانی وسیلهای برای کسب رضایت خداوند است.
امامجمعه اسدیه افزود: برای انجام قربانی، باید حیوانی سالم و فربه انتخاب شود تا شأن و حرمت این عبادت حفظ شود. همچنین، نماز عید، نماد شکوه، صلابت و جلال اسلام است و با برگزاری آن، هیبتی خاص در دل نمازگزاران و جامعه مؤمنین پدید میآید.
خطیب جمعه خواف: دهۀ اول ذیالحجه فرصت طلایی برای تقویت معنویت است
مولوی گلمحمد مؤمن در مراسم نماز جمعه خواف با اشاره به اهمیت دهه نخست ماه ذیالحجه، این ایام را فرصت طلایی برای تقویت معنویت دانست و اظهار داشت: این روزها همانند ماه رمضان از جایگاه ویژهای برخوردارند و باید مساجد در آن رونق یابند و توجه عمومی به عبادات جلب شود. این فرصتها زمینهای فراهم میکنند تا انسان در زمانی کوتاه، بهره معنوی بزرگی ببرد و با تقویت ایمان، با ارادهای قویتر به انجام وظایف دینی خود بپردازد.
استاد حدیث حوزه علمیه احناف خواف در ادامه سخنانش به دو بُعد وجودی انسان اشاره کرد و گفت: خداوند در وجود بشر، دو جنبه ملکوتی و حیوانی قرار داده است. انسان میتواند با پرورش روح، ایمان، عبادت و خدمت به مردم، به مقام فرشتگان نزدیک شود.
خطیب جمعه پشامگ: اقشار ضعیف جامعه از افزایش قیمتها نگران هستند/ مرزها با نظارت نیروهای امنیتی باز شوند
مولوی محمداکرم کوهی در مراسم نماز جمعه پشامگ- از توابع شهرستان سرباز- با اشاره به افزایش بیرویه قیمت کالاها، گفت: شاید افراد حقوقبگیر بتوانند گرانیها را تحمل کنند، اما قشر ضعیف جامعه بهشدت نگران است. بسیاری حتی در تهیه نان شب درماندهاند. کسانی که به سوختبری روی آوردهاند از سر ناچاری است. آنان نه امنیت جانی دارند و نه مالی؛ تنها برای آنکه شرمنده خانوادههایشان نباشند این مسیر پرخطر را انتخاب کردهاند.
خطیب جمعه پشامگ در ادامه خواستار بازگشایی مرز شد و افزود: برخی بستهبودن مرز را بهانهای برای حفظ امنیت میدانند، ما نیز دغدغه امنیت داریم، اما درخواست ما بازگشایی مرز با نظارت و تدبیر است.
امامجمعه سنگان: دهه نخست ذیالحجه فرصت طلایی برای عبادت و بندگی است/ «قربانی» تمرینی برای همدلی اجتماعی است
مولانا حبیبالله طاهری در مراسم نماز جمعه سنگان، با اشاره به فضیلت دهه نخست ماه ذیالحجه، این ایام را فرصتی ارزشمند برای تقرب به درگاه الهی دانست و گفت: باید قدر این روزها را بدانیم؛ روزهایی که هر لحظهاش میتواند نردبانی بهسوی بهشت باشد. تلاوت قرآن، روزه، نماز نافله، ذکر، صلهرحم و کمک به نیازمندان از جمله اعمالی هستند که در این روزها، ثواب و پاداشی مضاعف دارند.
امامجمعه سنگان هدف اصلی از قربانی را زنده نگهداشتن روح همدلی، ایثار و مواسات در جامعه دانست و گفت: مردم به بُعد اجتماعی قربانی توجه بیشتری بکنند. قربانی تنها برای خود انسان نیست، بلکه بهتر است بخشی از گوشت آن در بین نیازمندان، همسایگان و بستگان تقسیم شود.
خطیب جمعه سراوان: «قربانی» نماد بندگی و تقرب به خداست / گوشت قربانی را با فقرا تقسیم کنید
مولوی سید عبدالمحسن ساداتی در خطبههای نماز جمعه سراوان با تأکید بر اهمیت قربانی گفت: قربانی از مناسک مهم اسلامی و نمادی از بندگی، تقوا و تقرب به درگاه خداوند است. این عمل عبادی بر هر مسلمانی که توانایی مالی دارد واجب است و فرصتی برای همدلی، ایثار و مقابله با وسوسههای شیطانی به شمار میآید. قربانی، نقشی مؤثر در تقویت پیوندهای اجتماعی و معنوی ایفا میکند.
خطیب جمعه سراوان با اشاره به شرایط دشوار اقتصادی، افزود: در این روزها که بسیاری از خانوادهها با مشکلات معیشتی روبهرو هستند، تقسیم گوشت قربانی میان نیازمندان، نهتنها اقدامی انسانی و اخلاقی، بلکه وسیلهای برای جلب رضایت الهی است که نباید از آن غفلت شود.

دیدگاههای کاربران