امروز :چهارشنبه, ۳ تیر , ۱۴۰۵
محمود صادقی:

«رفراندوم» اولین قدم برای اصلاح نظام حکمرانی است

«رفراندوم» اولین قدم برای اصلاح نظام حکمرانی است

محمود صادقی، نماینده سابق مجلس و فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به تاثیر نقش مردم در تصمیم‌گیری‌های اساسی، برگزاری «رفراندوم» را اولین و مهمترین قدم برای «اصلاح نظام حکمرانی» در کشور دانست.
محمود صادقی در گفت‌وگو با روزنامه «ستاره صبح» [دوشنبه 12 دی‌ماه 1401]، خاطرنشان کرد: یکی از مسائل مهم در حکمرانی، افزایش نقش آحاد ملت در تصمیم‌گیری‌های اساسی است. به‌طور مثال در حوزه فرهنگی که یکی از مسائل مبتلابه جامعه است رجوع به افکار عمومی ضرورت دارد. سازوکار آن هم در اصل 59 قانون اساسی یعنی “رفراندوم” آمده است. یعنی قدم اولیه برای هرگونه اصلاحات مراجعه مستقیم به آرا عمومی است. در سایر حوزه‌های سیاسی اعم از داخلی و خارجی نیز هرجایی که مسئله تبدیل به یک بن‌بست و بحران شده، رأی مردم را مستقیم دریافت کنیم.
نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: این موضوع می‌تواند دموکراسی مستقیم از طریق رفراندوم باشد یا اینکه نظام انتخاباتی اصلاح شود تا یک پارلمان و رئیس‌جمهوری روی کار بیایند که طیف گسترده‌ای از مردم در آن انتخابات شرکت کرده باشند.
وی ادامه داد: مسائلی که امروز تبدیل به چالش شده مسائل هسته‌ای، سیاست‌های خارجی جمهوری اسلامی در منطقه و بین‌الملل و رویکردهای داخلی است که رجوع به آرای مردم، حلّال آن است.
صادقی افزود: متاسفانه در سیاست خارجی و یا فرهنگی با مردم گفتگو صورت نگرفته است. بنابراین بر اساس آن‌چیزی که رئیس مجلس به دنبالش است (حکمران نو)، قدم اول بازگشت به آرای عمومی مردم است.


دیدگاههای کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بخوانید