امروز :چهارشنبه, ۳ تیر , ۱۴۰۵

توافقنامۀ پایان بحران قطر امضا شد

توافقنامۀ پایان بحران قطر امضا شد

چهار کشور عربی (عربستان، امارات، مصر و بحرین)، دیروز سه‌شنبه (16 دی‌ماه 1399) در چهل‌ویکمین نشست شورای همکاری خلیج فارس، با امضای «توافقنامه العلا» به قطع روابط دیپلماتیک خود با قطر پایان دادند.
محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در افتتاحیه این نشست که در شهر باستانی «العلا» در استان مدینه برگزار شد، این توافقنامه را «توافقنامۀ همبستگی و ثبات» توصیف و از تلاش‌های امیر فقید کویت، کاخ سفید و سلطان عمان برای حل اختلافات میان کشورهای عضو تشکر کرد.
فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان، نیز با اشاره به امضای توافقنامۀ توسط اعضای شورای همکاری خلیج فارس، خاطرنشان کرد: «تمام اختلاف با قطر رفع شده و روابط دیپلماتیک به‌طور کامل مجددا بازگشته است.»
احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب، هم با استقبال از نتیجه نشست شورای همکاری خلیج فارس، گفت: «هر اقدام موثری که منجر به ایجاد آرامش و عادی‌شدن روابط کشورهای عربی شود نهایتا به نفع اتحاد و همبستگی جمعی اعراب خواهد بود.» وی تاکید کرد: «چالش اصلی منطقه امنیت است و کلید آن در دست رهبران عرب.»
شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، نخست‌وزیر و نائب‌رئیس امارات و حاکم دبی نیز که در این اجلاس شرکت کرده بود، نتایج نشست شورای همکاری خلیج فارس را «مثبت» ارزیابی کرد.


دیدگاههای کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بخوانید