مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان:اکنون که در آستانه سال جدید قرار داریم، امیدواریم مسئولین در بعضی از سیاستها تجدیدنظر کنند؛ از نخبگان استانها و شهرستانهای هر منطقه، در مناطق خودشان استفاده شود؛ به اعتراض مردم گوش داده شود؛ و افراد تنگنظر و تندور از صحنه کنار زده شوند؛ امنیت و وحدت ملی تأمین شود و آزادی عقیده و مذهب فراهم شده از توهین به مقدسات مذهبی دیگران جلوگیری شود و سیاستهای تبعیضآمیز رفع شود، آن گاه است که بقا و استحکام نظام تضمین خواهد شد.
مولانا عبدالحمید افزود: امنیت و وحدت ملی دغدغه دیگری است که آرزو داریم در سال جدید تأمین شود و سال جدید سال همگرایی و همدلی، اخوت و امنیت باشد.
وی افزود: از نظر مسایل فقهی و شرعی بین شیعه و سنی و بقیه فرق و مذاهب اختلافاتی وجود دارد، اما از آنجایی که مشترکان بیشتر از اختلافاتاند، این موارد نباید مایه نزاع شوند. چیزی که مایه اختلاف میشود، توهین مذهبی و اهانت به مقدسات یکدیگر و نبیض در امور استخدام و واگذاری مناصب و مسئولیتها است.
مولانا عبدالحمید با تاکید بر تقدس صحابه و ازواج مطهرات نزد اهل سنت گفت: هرگز نباید صحابه و ازواج مطهرات مورد بیحرمتی قرار گیرند.
وی تاکید کرد: این دغدغه بزرگ ماست و تحمل هر مشکل و معضلی برایمان ممکن است، اما هرگز نمیتوانیم توهین به این مقدسات را تحمل کنیم و نباید قلوب اهل سنت بدین شکل جریحهدار شود. علما و نخبگان شیعه و سنی و اندیشمندان و متفکران مسئولیت دارند که این مطلب را مدنظر داشته باشند.
امام جمعه اهل سنت در ادامه به مشکل تبعیضای مذهبی اشاره کرد و گفت: ما از مسئولین درخواست داریم مساوات بین شیعه و سنی رعایت شود ، سیاست تبعیض همان سیاستی است که بسیاری از شایستگان اهل سنت را از رسیدن به پستها و مناصب، که حق آنان است، محروم کرده است.
مولانا عبدالحمید با اشاره به سفرش در هفته گذشته به منطقه چابهار و مشاهده تبعیضهای واضح و آشکار در واگذاری پستها به اهل سنت این منطقه از این مسأله ابراز ناراحتی و نگرانی کرد و گفت: مردم هر منطقه باید در سرنوشت منطقه خود سهیم باشند. قومی که در سرنوشت خود دخالت نداشته باشد حرمتش حفظ نشده است. حرمت هر شخص زمانی حفظ میشود که در اداره منطقهاش نقش داشته باشد و این دستور اسلام است که بر حفظ حرمت و کرامت دیگران تاکید کرده است.
ما در منطقه زاهدان یا سطح استان و کشور، زمانی احساس حرمت و شخصیت میکنیم که در سرنوشت خود دخالت داشته باشیم. حداقل بعضی از مسئولین از ما باشد، و در شورای تامین استان و شهرستان حضور داشته باشیم. در حالی که در تمام مناطق سنینشین و مناطقی که مال اهل سنت میباشند هم اهل سنت در شورای تامین، مشارکت داده نمیشوند.
مولانا تاکید کرد: این مستحکمترین و بزرگترین درایت و تدبیر است و اگر ما میبودیم حتما این کار را میکردیم و امیدواریم در سال جدید در این سیاست و دیگر سیاستها تجدیدنظر شود.
امام جمعه اهل سنت زاهدان نظام حاکم بر ایران را یک نظام مردمی دانست و گفت: در نظامهای مردمی -نه نظامهای دیکتاتوری- به اعتراضات مردم گوش میدهند و از انتقادها استقبال میکنند. امروز باید ما با سعه صدر و بلندنظری به انتقادات ملت گوش دهیم.
وی تاکید کرد: کسانی که در رأس نظام قرار دارند سِمَت پدری برای همگان داشته باشند و باید با نظر وسیع به همه جوانب وهمه اقشار و طبقات بنگرند. در واقع اگر یک پدر دارای نظری تنگ باشد فرزندان دچار تباهی خواهند شد.
مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان پس از بیان این مطالب گفت: ما دلسوزیم و مغرض نیستیم، ما میخواهیم آزادی اعتقادی و مذهبی تامین شود و افرادی که تنگنظر و افراطی هستند، و مسئولین را تحت فشار قرار میدهند تا بعضی از قضایا به گونهای دیگر اجرا شود، اینگونه افراد باید کنار زده شوند.
افراد تندرو نه به نفع شیعهاند و نه به نفع سنی؛ در هر مذهب و در هر حکومتی تندروها و تنگنظران مایه زوالاند و این وسعت دید و اعتدال است که مایه بقا و استمرار میباشد.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخش اول خطبههای جمعه نیز، ضمن تلاوت آیه مبارکه «ولاتخزنی یوم یبعثون یوم لاینفع مال و لابنون…»به بیان اهمیت سلامت قلب از امراض معنوی پرداخت و گفت: «مال و فرزند دو نعمت بزرگ هستند که خداوند متعال به بندگانش ارزانی داشته است، نعمتهایی که در مشکلات دنیا به آنها مراجعه میکنیم و برای دفاع از اموال و فرزندان خود را به خطر میاندازیم؛ حتی در حدیث آمده است: کسی که به خاطر دفاع از مالش یا اهل و عیالش کشته شود شهید است.»
دوستی و محبت با مال و فرزند ناجایز نیست بلکه آنچه ناجایز است آن است که محبت مال و فرزند از محبت خدا و رسولش بیشتر شود، محبتی که مانع انجام احکام و اوامر الهی شود حرام است. این چنین مال و فرزندی فتنه و دشمن معرفی شده است.
مولانا عبدالحمید در توضیح آیه گفت: این آیه قسمتی از دعای حضرت ابراهیم علیه السلام است که فرمود: خدایا مرا در روز قیامت رسوا نفرما، آن روزی که نه مال سود میبخشد و نه فرزندان و تنها چیزی که فایده خواهد داد قلب سالم است.
آری انسانی که بدون ایمان از دنیا رفته است دوست دارد تمام کره زمین را از طلا پر کند و چند برابر آن را برای نجات خویش، تقدیم خداوند نماید، اما هرگز از او پذیرفته نمیشود و در واقع ندارد که بدهد. فرزندان نیز نه تنها در آن روز فایدهای نمیبخشند بلکه در آن روز فرزند از پدر و پدر از فرزند فرار میکند و هر کدام آرزو میکند همه به جهنم بروند و تنها خودش نجات یابد.
خطیب مسجد مکی ادامه داد: تنها چیز سودمند در آن روز سخت، فقط قلب سالم است، قلبی که از کفر و شرک و نفاق و معصیت و گناه پاک و سالم باشد. بسیاری از انسانها ظاهراً خیلی خوب و صالحاند اما قلبهایشان مریض است. مرضی مانند تکبر در هر دلی باشد مانع از رستگاری و نجات میشود، هر چند که فرد نمازگزار و عبادتگزار باشد، شیطان هزاران سال بندگی کرد تا جایی که همنشین فرشتگان شد. اما خداوند با یک امتحان، مرض کبر درونیاش را آشکار ساخت و شیطان با تکبر خداوند را نافرمانی کرد و بدبخت شد.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کرد: هر کس بر خلاف نص، قیاس کند و به دنبال عقل برود در ردیف شیطان قرار میگیرد. باید دانست که تمامی دستورات قرآن دارای حکمتاند اگر چه ما پی نبریم و باید از قرآن پیروی کنیم.
مولانا افزود: اگر ذرهای تکبر در دل کسی باشد به بهشت نمیرود. با این گفتهها که من فرزند فلانیام، من ریشسفید قوم هستم، یا مولوی و دکتر و مهندس هستم، همه اینها نشانههای تکبراند. ما هر چه نعمت و فضل داریم همه از نعمتها و احسانات الهیاند و باید به او بنازیم و حب خدا و رسول و دین و صالحان را در دل جای دهیم.

دیدگاههای کاربران