امروز :چهارشنبه, ۳ تیر , ۱۴۰۵

نخست‌وزیر سابق بنگلادش، به اعدام محکوم شد

نخست‌وزیر سابق بنگلادش، به اعدام محکوم شد

روزنامه گاردین گزارش داد، «شیخ حسینه»، نخست‌وزیر برکنارشده بنگلادش، دوشنبه (۲۶ آبان ۱۴۰۴) از سوی دادگاه جنایات بین‌المللی این کشور در داکا، به‌صورت غیابی به ارتکاب «جنایت علیه بشریت» به اعدام محکوم شد.

به گزارش سنی‌آنلاین به نقل از ایرنا، همراه با حسینه، «اسدالزمان خان کمال»، وزیر کشور پیشین بنگلادش نیز به اعدام محکوم شده است. «چودری عبدالله المأمون»، رئیس سابق پلیس بنگلادش، به دلیل همکاری با تحقیقات و اعتراف در ژوئیه گذشته، تنها به پنج سال زندان محکوم شد.

این حکم در پی سرکوب مرگبار اعتراضات سراسری سال گذشته صادر شده که با جنبش دانشجویی آغاز شد و به «انقلاب ژوئیه» شهرت یافت.

هیات سه‌نفره قضات دادگاه جنایات بین‌المللی بنگلادش، شیخ حسینه را به ارتکاب جرایمی همچون قتل، نسل‌کشی، شکنجه و اقدامات غیرانسانی متهم کرد.
قاضی «غلام مرتضی مزمدار» در قرائت رأی دادگاه گفت: «نخست‌وزیر متهم با صدور دستور استفاده از پهپاد، بالگرد و سلاح‌های مرگبار، مرتکب جنایت علیه بشریت شده است.»

شیخ حسینه که در اوت سال گذشته (مرداد ۱۴۰۳) از کشورش گریخته و در هند به‌سر می‌بَرد، اتهامات را رد کرده و این دادگاه را «نمایشی سیاسی» خوانده است. در مقابل، دولت موقت بنگلادش به رهبری محمد یونس، از حکم صادره استقبال کرده و آن را نشانه‌ای از اصل «برابری همه در برابر قانون» دانست.

وزارت خارجه بنگلادش پس از صدور حکم، از هند خواست شیخ حسینه و وزیر کشور سابق را مسترد کند. دهلی‌نو در واکنش اعلام کرد که حکم را «مدنظر قرار داده» و افزود: «هند به‌عنوان همسایه نزدیک، متعهد به منافع مردم بنگلادش از جمله صلح، دموکراسی، شمول و ثبات در این کشور است.»


دیدگاههای کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بخوانید