شیخالاسلام مولانا عبدالحمید، 28 آذر 1404، در مراسم نماز جمعه زاهدان، با اشاره به اعلام ناتوانی رئیس دولت چهاردهم در حل مشکلات اقتصادی کشور، تصریح کردند: در سیستم حکومتی کشور ما دولت متولی سیاست نیست، بلکه مجری سیاست است و تا زمانی که نگاهها عوض نشوند و در سیاستها تغییر نیاید، «اصلاح اقتصادی» و برونرفت کشور از بحران اقتصادی موجود «غیرممکن» است.
به گزارش سنیآنلاین به نقل از پایگاه اطلاعرسانی دفتر امامجمعه اهلسنت زاهدان، مولانا عبدالحمید با اشاره به سخنان اخیر رئیسجمهور که گفته بود برای اقتصاد کشور نمیشود کاری انجام داد و اگر کسی پیشنهادی در رابطه با حل این مشکلات دارد ارائه کند، گفتند: اینکه دولت میگوید قدرت حل مشکلات را ندارد درست است، زیرا در سیستم حکومتی کشور ما سیاستها در اختیار دولت نیستند و دولت متولی سیاست نیست، بلکه مجری سیاست است و تصمیمگیری در رابطه با سیاستها در جایی دیگر صورت میگیرد.
ایشان تصریح کردند: بهترین راه برونرفت کشور از بنبستهای اقتصادی آن است که سیاستها داخلی و خارجی را تغییر بدهیم و نگاهها را عوض کنیم. اصلاح اقتصادی بدون تغییر سیاستها امکانپذیر نیست. شما از طریق تغییر در سیاستهای خارجی، تحریمها را از سر کشور بردارید؛ خواهید دید که مشکلات اقتصادی چطور حل خواهند شد.
تمام طیفها با بنبست در زندگی مواجهاند؛ مراکز تصمیمگیری «صدای ملت» را بشنوند و در فکر «ایجاد تغییرات» و «حل مشکلات مردم» باشند
امامجمعه زاهدان گفتند: اکنون ارزش پول بهصورت روزانه سقوط میکند و ارزش خودش را در سطح جهانی کاملا از دست داده است. حقوقی که کارمندان و نظامیان و معلمان و بازنشستگان و سایر اقشار و طبقات میگیرند هیچ ارزشی ندارد و تمام طیفها با بنبست در زندگی مواجهاند.
ایشان خاطرنشان ساختند: «قضیةٌ و لا أباحسن لها» یعنی جریان بسیار بزرگی پیش آمده و شخصی مانند حضرت علی رضیاللهعنه میخواهد که این شرایط را مدیریت کرده و مشکلات را حل کند. حل مشکلات اقتصادی نیازمند همت عالی است. ما شهروندیم و شهروندان فقط میتوانند راهکار پیشنهاد بدهند و چیزی در دستشان نیست؛ کسانی که الله تعالی به آنها قدرت داده و در مراکز تصمیمگیری هستند باید صدای ملت را بشنوند و در فکر ایجاد تغییرات و حل مشکلات ملت باشند.
«رفع تبعیض» و «بکارگیری شایستگان اقوام و مذاهب و زنان» خواستهای عمومی است
مولانا عبدالحمید در ادامۀ سخنانشان در مراسم نماز جمعه زاهدان «رفع تبعیض» را مورد تأکید قرار دادند و گفتند: یکی از خواستههای عموم ملت که همواره مطرح شده این است که تبعیضها برطرف شوند و بین تمام اقوام و مذاهب مساوات و برابری باشد.
ایشان افزودند: اگرچه مردم ایران دارای اعتقادات و سلیقههای مختلف هستند، اما اقتضای کشورداری و انصاف آن است که بین تمام ملت ایران بهویژه در مناطقی که تنوع قومی و مذهبی وجود دارد، بین اقوام و مذاهب تعادل ایجاد شود و شایستگان همه بکار گرفته شوند؛ این بهترین راه برای حفظ وحدت و اخوت و تفاهم و به نفع کشور و اقوام و مذاهب است.
مدیران بومیِ توانمند از مرکز کشور حمایت شوند
امامجمعه زاهدان در ادامه بر «حمایت از مدیران بومیِ توانمند» تأکید کردند و گفتند: در دولت چهاردهم در برخی از استانها ازجمله سیستانوبلوچستان در راستای بکارگیری مدیران بومی گامهای خوب و مثبتی برداشته شده است، اگرچه هنوز تعادل کاملا برقرار نشده و تبعیض و نابرابری وجود دارد، اما انتظار و خواستۀ همه آن است که مدیران بومیِ توانمند از طرف مرکز کشور حمایت شوند و این مدیران را به سرعت جابجا نکنند.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار «فرد بسیار توانمندی» است؛ جابجایی ایشان با مدیر غیربومی با «نارضایتی گستردۀ مردم استان» مواجه میشود
مولانا عبدالحمید در ادامه از محمدسعید اربابی، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، را «مدیری توانمند» توصیف کردند و گفتند: مدیرعامل منطقه آزاد چابهار فرد بسیار توانمندی است و اکثر مردم از ایشان راضی هستند. از زمانی که ایشان روی کار آمده در منطقۀ آزاد چابهار تحول ایجاد شده، بهطوریکه مردم استان الان احساس میکنند که منطقۀ آزاد هم در این استان وجود دارد. همچنین منطقۀ آزاد سیستان هم فعالیتش را آغاز کرده است که همۀ اینها برای مردم منطقه فرصت هستند.
امامجمعه زاهدان نسبت به جابجایی مدیرعامل منطقه آزاد چابهار ابراز نگرانی کردند و گفتند: این روزها نگرانیهایی وجود دارد که میخواهند مدیرعامل منطقه آزاد که فردی بومی و توانمند است، را جابجا کنند و یک فرد غیربومی را جایگزین نمایند، درحالیکه این اقدام با نارضایتی گستردۀ مردم مواجه خواهد شد.
امامجمعه زاهدان خاطرنشان ساختند: مدیرعامل فعلی منطقه آزاد چابهار نُه ماه است که روی کار آمده؛ بگذارید مدتی کار کند و اگر ضعفی دارد آن را اصلاح کنید. اگر خواستید این مدیرعامل را بعد از مدتی تغییر بدهید، باز هم یک مدیر بومی توانمند که بالاتر یا همسطح ایشان باشد، جایگزین کنید. هیچ انسانی بدون ضعف نیست، اما اگر جلوی یک مدیر بومی و توانمند که وجودش به نفع کشور و استان است و تلاشهایی در راستای منافع مردم انجام داده، گرفته شود، دیگر برای بقیۀ مدیران روحیهای نمیماند.
ایشان در پایان تأکید کردند: مردم مدیر بومیِ توانمند میخواهند که صاحب ابتکار و توانایی و نوآوری باشد و دولت هم از چنین مدیرانی حمایت کند و دستشان را باز بگذارد و با سرعت آنها را جابجا نکند. ضمن اینکه در مناطق مرزی باید با درایت و مردمداری بیشتری عمل شود. لذا امیدواریم دولت به این موضوع رسیدگی کند و بهجای جابجایی مدیر بومی منطقه آزاد با یک مدیر غیربومی، از این مدیر بومی حمایت کند؛ این اقدام، نتایج مثبتی به دنبال خواهد داشت.