شیخالاسلام مولانا عبدالحميد در مراسم نماز جمعه زاهدان (9 آبان 1404) از «تلاوت قرآن»، «اقامۀ نماز»، و «ذکر پروردگار» به عنوان سه محور مهم و تأثیرگزار در زندگی یاد کردند و به توجه و پایبندی بر آنها توصیه و تاکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر امام جمعه اهل سنت زاهدان، شیخالاسلام مولانا عبدالحميد ضمن تلاوت آیۀ «اتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ ۖ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ ۗ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ» [عنکبوت: 45] اظهار داشتند: الله تعالی در این آیه سه محور بزرگ را ذکر کرده است که این محورها مهم و در زندگی تأثیرگزار هستند، اگر ما به اینها توجه کنیم زندگی در مسیر درستی قرار میگیرد و بسیاری از مشکلات و چالشهای زندگی برطرف میشوند. خداوند متعال به رسول اکرم صلیاللهعلیهوسلم دستور دادند که این محورها را در زندگی خودتان بیاورید و بر آنها پایبند بمانید.
قرآن کتاب خدا و کلام پروردگار است
ایشان در ادامه با اشاره به اولین محور گفتند: اولین محور تلاوت قرآن است. قرآن کتاب خدا و کلام پروردگار است. خدا با انسانها سخن گفته و آنها را با عنوانهای مؤمن و انسان خطاب کرده است. همانطور که خدا بیمثل و بیمانند است، کلام او نیز بیمثل و بینظیر است. این کلام، کلام یک حاکم نیست بلکه سخن خدایی است که مالکالملک و عظیم و بزرگ است؛ خدایی که تمام موجودات به او ادای احترام میکنند و همه مطابق با حال خود ذکر او را انجام میدهند.
قرآن معجزه است؛ تأثیرش هم اعجازانگیز و فوقالعاده است
مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: قرآن معجزه است. کسی نمیتواند مثل آن را بیاورد و نه کسی میتواند ده سوره و یا حتی یک سوره مثل آن بیاورد. دنیا در مقابل قرآن عاجز است. همانطور که آیات و سورههای قرآن معجزه هستند، تأثیرش هم اعجازانگیز و فوقالعاده است. سخن هر انسان و هر موجودی به اندازه خودش تأثیر دارد. کلام خدا مطابق با شأن خدا تأثیرگزار است.
تلاوت قرآن مایۀ حیات است
مولانا عبدالحمید گفتند: الله تعالی دستور داده است شما قرآن را تلاوت کنید. تلاوت قرآن مایۀ حیات است. قرآن روحِ زندگیِ انسانهاست. وقتی ما آن را تلاوت کنیم زنده و قوی میشویم و روحیه میگیریم. قرآن انسان را زنده میکند و به او قدرت و توانایی میبخشد.
ایشان گفتند: قرآن برای جسم و روح مایۀ شفا از امراض است. خداوند متعال به رسولالله و همۀ امت توصیه و تأکید کرده است که قرآن تلاوت کنید. قرآن یاد بگیرید، به فرزندان قرآن یاد بدهید و به کثرت قرآن بخوانید، هر طیف و تباری هستید، قرآن یاد بگیرید و تلاوت کنید. اگر نمیشود همۀ علوم اسلامی را یاد بگیرید حداقل قرآن را یاد بگیرید.
با تلاوت، فرزندان هدایت میشوند و در مسیر درست قرار میگیرند
ایشان ادامه دادند: اگر فرزندان عادت به تلاوت قرآن داشته باشند، هدایت میشوند و از آفات و بلاها حفاظت میشوند و از امراض جسمانی و روحانی و از تهدیدات گوناگون در امان میمانند. با تلاوت، زندگی در مسیر قرآن و زندگانی حضرت رسول و مسیر درست قرار میگیرد. اسلاف، بزرگان، صحابه زن و مرد به کثرت قرآن میخواندند. رسولالله در خانه و مسجد و سفر و حضر و بر سواری قرآن میخواندند و هم بر قرآن عمل کردند.
ایشان ادامه دادند: عمل بر قرآن اخلاق آنحضرت بود. اخلاق پیامبر عمل بر تمام قرآن و عمل بر همۀ اوامر الهی و ترک همه نواهی بود. پیامبر خدا یک قرآن سیار بودند، زندگیشان زندگی قرآنی بود.
خطیب جمعه زاهدان اظهار داشتند: قرآن مهم و حیاتی است. الآن شرایط و زمینه فراهم است و قرآن با تجوید و صحیح آموزش داده میشود و اگر خودتان و یا فرزندانتان قرآن یاد نگیرید کوتاهی از خودتان است.
قرآن آسان است
ایشان اظهار داشتند: قرآن آسان است، عبارات و الفاظش مغلق نیستند، به آسانی میتوانید الفاظ قرآن و تلاوت آن را یاد بگیرید و به آسانی میتوانید قرآن را حفظ کنید و معانی آن را یاد بگیرید و بدانید قرآن چه میگوید.
قشر باسواد، قرآن را زودتر فرا میگیرند
ایشان اضافه کردند: قرآن تنها با دانشگاهرفتن حاصل نمیشود بلکه به استاد فن و استاد قرآن نیاز است تا روخوانی و معانی را صحیح به شما یاد بدهد. دانشجو و دانشگاهی و قشر باسواد که استعداد دارند، قرآن و روش تلاوت آن و روش ترجمه و تفسیر قرآن را زودتر فرا میگیرند. در کشورهای دیگر فرهنگیان و قشر باسواد برای فراگیری قرآن تلاش میکنند. قرآن مهم و حیاتی است، اگر قرآن در زندگی ما بیاید، زندگی ما متحول میشود.
تلاوت قرآن و نماز سازنده هستند
خطیب زاهدان گفتند: دومین محور نماز است. نماز از ارکان مهم و حیاتی است. تلاوت قرآن و نماز سازنده هستند. با نماز زندگی انسان موفقیتآمیز و درست میشود، زندگی بر مسیر صحیح و بر مسیر زندگی دینداران میافتد. در شهر و روستا و سفر و حضر و هر جا هستید، نماز بخوانید.
سنتهای قبل از فرض برای آمادگی ارتباط با خدا و سنتهای بعد از فرض برای جبران کمبودهای نماز هستند
مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: اگر در سفر و در حال عبور و در راه هستید اشکالی ندارد که سنتها را نخوانید ولی اگر در شهر هستید سنتها را بخوانید. سنتها مکمل فرض هستند و اگر در فرض نقصانی پیدا بشود، سنتها آن را جبران و نماز را کامل میکنند. چه کسی از ما است که ضعف ندارد، همه ضعف داریم و به مکمل نیاز داریم که کوتاهیهای فرض را جبران کند، این مکمل سنتها هستند. سنتهایی که قبل از فرض خوانده میشوند آغاز ارتباط با خدا هستند تا بتوانید فرضها را با کیفیت بهتری بخوانید و سنتهای بعد از فرائض برای آن هستند که کمبودهای نماز جبران بشوند.
رسول خدا شیفتۀ نماز بودند
امامجمعه زاهدان اضافه کردند: خداوند متعال رسول اکرم را خطاب کردند که نماز را برپا کن. آنحضرت نماز را برپا داشتند و چه زیبا نماز خواندند، دل به نماز دادند، شیفتۀ نماز بودند. نماز راحت روح و روان ایشان و سردی چشمشان بود، به بلال میفرمود ما را با برپایی نماز راحت کن. وقتی در سفر خسته میشد، نماز میخواندند. با چه توجه و درماندگی و عاجزی نماز میخواندند. آنقدر شیفتۀ نماز بودند که گاهی چنان طولانی نماز میخواندند که پاهای مبارکشان ورم میکردند. آنحضرت باآنکه معصوم بودند، خود را زحمت میدادند و در راستای تشکر از نعمتهای الهی از دیگران بیشتر عبادت میکردند و شبها طولانی به عبادت میپرداختند.
نماز ارتباط با خدا و ادای احترام و تعظیم اوست/ در نماز ذهنتان را از همه چیز بهجز خدا فارغ کنید و به یاد الله باشید
مولانا عبدالحمید افزودند: نماز مهم است. نماز قضا نکنید، نمازها را با پایبندی بخوانید. هر نماز را در وقت خودش و سر وقت بخوانید. نماز ارتباط با خداست. این ارتباط را برای خواب و برای هیچ منافع دیگری عوض نکنید. وقتی به نماز میایستید، با خدا راز و نیاز میکنید، نسبت به او ادای احترام میکنید، رکوع و سجده میکنید، به بارگاه خدا تضرع و عاجزی و تذلل میکنید و به زمین میافتید. متوجه قرآن و تسبیح که میخوانید باشید و هم متوجه نماز بشوید که ادای احترام و تعظیم خداست. دلتان متوجه خدا باشد، در لحظات نماز ذهنتان را از همه چیز بهجز خدا فارغ کنید و به یاد الله باشید.
بچه باید نماز بخواند و نمازگزاران را ببیند؛ این بر بچه تأثیر میگذارد
ایشان اظهار داشتند: فرزندانتان را به نماز وادار کنید، هفتسالهها را به نماز تشویق کنید تا کمکم به نماز عادت کنند. آن بچههایی را که آداب مسجد و نماز را میدانند و در مسجد سروصدا و شلوغی نمیکنند با خود به مسجد بیاورید و آنها را کنار خودتان بنشانید و خودتان آنها را کنترل کنید. بچه باید نماز بخواند و نمازگزاران را ببیند تا بداند که مردم از راههای دور و نزدیک برای نماز و نماز جمعه میآیند و بداند که تنها پدر و مادر نماز نمیخوانند بلکه همه مردم شهر نماز میخوانند. خود این حضور بر بچه تأثیر میگذارد.
نماز از فحشا و منکر باز میدارد
مولانا عبدالحمید گفتند: نماز مهم و تأثیرگزار است. نماز شما را از فحشاء و منکر منع میکند، فحشاء گناهان بزرگ و گناهانی هستند که در آنها بیحیایی است. زنا و قتل و سرقت گناهان بزرگ و بیحیایی هستند، کسی که بیحیا است این گناهان را که بر خلاف عقل و عرف هستند، انجام میدهد. منکر همه گناهان را شامل میشود لذا نماز از همۀ گناهان بزرگ و کوچک انسان را باز میدارد.
نماز در ترک گناه، اصلاح فرد و جامعه تأثیرگزار است
ایشان در ادامه گفتند: نماز در ترک گناه، اصلاح فرد و جامعه تأثیرگزار است، نماز جامعه را از گناه و منکر باز میدارد. جامعهای که نماز میخواند و در آن نمازگزار موجود است برای دیگران سبب خیر میشود. نماز را برپا بکنید، نماز را با جماعت بخوانید، یک نماز در مسجد و با جماعت بیست و هفت نماز است.
در نماز جمعه شرکت کنید و از پنجشنبه برای آن آمادگی کنید
ایشان افزودند: بچهها را برای نماز صبح بیدار کنید و با خود به مسجد بیاورید. حضورتان در نماز جمعه فعال باشد، برای روز جمعه از پنجشنبه آمادگی کنید، سعی کنید برای جمعه دوش بگیرید، عطر بزنید، مسواک بزنید، لباس عوض کنید و به نماز بیایید، این فضیلتش بیشتر است. الله تعالی به نماز جمعه فضیلت زیادی داده است، وقتی به نماز میآیید غباری که بر بدنتان بخورد، الله تعالی این غبار را با عذاب جهنم جمع نمیکند. غبار راه خدا با عذاب جهنم جمع نمیشود.
نماز توشۀ معنوی آخرت است که مایۀ عفو گناهان و درجه نزد خداست
ایشان افزودند: روز جمعه کارها را بگذارید. نماز توشۀ معنوی آخرت ماست. نماز مایۀ عفو گناهان ما و مایۀ درجه نزد خداست. به همسایگان و مردم توصیه کنید که نماز قضا نکنند و نماز را با جماعت ادا کنند، از نماز حفاظت کنید، حفاظت نماز این است که هم شرایط و آداب ظاهری نماز را مراعات کنید و هم نماز را با حضور قلب و آداب باطنی آن ادا کنید.
همیشه خدا را یاد بکنید در حفاظت خدا قرار میگیرید
مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: سومین محور این است که به کثرت ذکر خدا را انجام بدهید. ذکر و یاد خدا در زندگی تأثیرگذار است، خدا را فراموش نکنید و از یاد نبرید. همیشه خدا را یاد بکنید در حفاظت خدا قرار میگیرید.
مواظب باشید فرزندان در دین کوتاهی نکنند و مسیرِ اشتباه را نبرند
ایشان ابراز داشتند: فرزندانتان ولو بزرگ شده باشند و ازدواج کرده باشند باز هم اگر مریض و گرسنه و تنگدست باشند، شما والدین به آنها رسیدگی میکنید، همینطور مواظب باشید که آنها در دین کوتاهی نکنند، مسیرِ اشتباه و نادرست را نبرند، مردمآزاری نکنند، راه نبندند. به بچهها و جوانان رسیدگی کنید؛ جوانان بهترین سرمایه شما هستند، آیندۀ پدر و مادر در دست فرزند است. فرزندان وارث و جانشین شما هستند.
برای هدایت وارثان و فرزندانتان دعا کنید
ایشان اظهار داشتند: برای هدایت وارثان و فرزندانتان دعا کنید؛ انبیا برای وارثان خود دعا کردند، حضرت زکریا که فرزند نداشت در سن پیری دعا کردند که یا الله استخوانهایم ضعیف و موهای سر من سفید شدهاند و زن ما از دوران جوانی نازا بوده است ولی پروردگارا تو که به غیر فصل میوه میدهی قادر هستی که در پیری به ما اولاد بدهی که وراثت علم و دین و انبیا را داشته باشد و این امور را اداره بکند. حضرت زکریا در نماز به مناجات با خدا مشغول بود که فرشته ندا داد که الله تعالی به تو فرزندی به نام یحیی میدهد.
برای فرزندانتان هزینه کنید تا وجودشان مفید بشود
ایشان خاطرنشان کردند: فرزندان بهترین طلا و بهترین جواهر و سرمایه شما هستند، فرزندان را به علم و دانش بفرستید تا توانمندی و شایستگی کسب کنند، عالم صالح و ربانی و باخدا بشوند و هدایت و دین کسب کنند، عالمی بشود که سبب روشنایی و هدایت باشد، همینطور تحصیلکرده متدین و مسئولی بشود که علم کسب کند و برای جامعه خدمت بکند. برای فرزندانتان هزینه و خرج کنید تا وجودشان مفید بشود و آینده بتوانند یادگار شما باشند.
هر روز بحران جدیدی در کشور ظهور میکند/ کشور با «بحران مدیریت» مواجه است
شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنانشان در مراسم نماز جمعه زاهدان، با اظهار تاسف از افزایش بحرانها در کشور، «بحران مدیریت» را دلیل اصلی این امر دانستند و تاکید کردند که برای خلاصی کشور و مردم از این وضعیت باید «چارۀ جدی» اندیشیده شود. مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: در کشور بحرانهای گوناگونی وجود دارد و هر روز بحران جدیدی ظهور میکند که این وضعیت سبب نگرانی و پریشانی اقشار و طبقات مختلف ملت ایران که صاحبان اصلی کشور و مملکت هستند، شده است.
ایشان در ادامه افزودند: ایران از پتانسیلها و نعمتهای بسیار زیادی برخوردار است که اگر این نعمتها و پتانسیلها به درستی مدیریت و بهرهبرداری بشوند نهتنها ملت ایران بلکه بخشی از مردم کشورهای همسایه نیز از این نعمتها سیر میشوند.
«ضعف مدیریت» دلیل اصلی بحرانهای کشور است
امامجمعه زاهدان گفتند: تحریمها از یک طرف بر کشور و مردم فشار آوردهاند و از طرف دیگر کشور در سیاستهای داخلی و خارجی و در بخشهای اقتصاد و آموزش و تعلیم و بهداشت و آب و محیط زیست و سدها و سایر عرصهها با بحران مواجه است. «ضعف مدیریت» دلیل اصلی تمام این بحرانهاست. امروز کشور درواقع با «بحران اقتصادی» مواجه نیست، بلکه با «بحران مدیریت» مواجه است.
ایشان تصریح کردند: وقتی مدیریت کشور ضعیف باشد و یا تمرکز مدیریتی وجود نداشته باشد و مراکز تصمیمگیری متعدد باشند و بر حفظ منافع ملی هم تمرکز نشود و مدیران توانمند بکار گرفته نشوند، بلکه به جای توجه به اصل «شایستهسالاری» و اجرای قانون، «وابستهسالاری» و «رابطهسالاری» حاکم باشد و صاحبان قدرت به قانون پایبند نباشند و دستهای مختلف بر منابع اقتصادی و درآمدی کشور نفوذ داشته باشند و بسیاری از ارگانهای قدرتمند این منابع را در تصرف خود دربیاورند، در کشور بحران و چالش ایجاد میشود و به ادارۀ کشور ضربه میزند. برخی افراد هستند که قدرتشان از بعضی نهادها و ادارات هم بیشتر است و هر چیزی که بخواهند انجام میشود.
باید برای خلاصی کشور و ملت از این مشکلات «چارۀ جدی» اندیشیده شود
مولانا عبدالحمید در ادامه اظهار داشتند: بحرانهای موجود در کشور میطلبد که مسئولان، مردم، دانشگاهیان و تمام کسانی که حرفشان خریدار دارد، فکر جدی بردارند و برای خلاصی کشور و ملت از این مشکلات چارهای بیندیشند. بیتفاوت نشستن در قبال این بحرانها هیچ فایدهای ندارد. باید برای نجات مردم از این مشکلات، آینده و افق روشنی نشان داده شود.
ایشان تاکید کردند: نیاز به همفکری است. تجربههای گذشته ثابت کرده که اگر سیاست و تصمیمگیریها تمرکز نداشته باشند، منجر به تشتت و تفرّق میشود.
«عدالت» پایه و اساس هر نظام و حکومتی است
امامجمعه زاهدان در پایان این بخش از سخنانشان «عدالت» را برای تمام نظامها و حکومتها مهم و حیاتی دانستند و گفتند: عدالت پایه و اساس هر نظام و حکومتی، بهویژه نظامهایی است که خودشان را به دین اسلام منسوب میکنند. باید در تمام مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و در بین تمام توانمندان ملت «عدالت» اجرا شود.
ایشان افزودند: در کشور ما زنان بیش از نیمی از جمعیت را شامل میشوند؛ باید حقوق و حرمتشان رعایت شود. همچنین اقوام و مذاهب مختلف که در کشور زندگی میکنند، باید در سایۀ عدالت نظامی که خودش را منتسب به اسلام میکند، زندگی کنند و حقوقشان مراعات شود.
مولانا عبدالحمید تاکید کردند: گرفتن لفظ «اسلام» مایۀ افتخار نیست، بلکه عمل به اسلام مایۀ افتخار است. توصیۀ بنده به تمام کسانی که نظام کشورهایشان را «اسلامی» کردهاند و یا میخواهند اسلامی کنند آن است که قبل از هر چیز به «عدالت» فکر کنند؛ اگر عدالت و انصاف نباشد هیچ فایدهای ندارد. الله تعالی به همه بهویژه به حاکمان دستور داده که به تمام ملت اعم از موافق و مخالف و منتقد نگاه یکسان داشته باشند.