- سنی آنلاین - https://sunnionline.us/farsi -

نشست دیدار دانش‌آموختگان دارالعلوم زاهدان با اساتید (ویژۀ دانش‌آموختگان استان گلستان) در دارالعلوم زاهدان برگزار شد

نشست دانش‌آموختگان و فیض‌یافتگان استان گلستانِ دارالعلوم زاهدان با اساتید، امروز پنج‌شنبه (۲۹ آبان ۱۴۰۴) در دارالعلوم زاهدان برگزار شد.

به گزارش سنی‌آنلاین، در این دیدار، ابتدا چند تن از دانش‌آموختگان گزارشی از فعالیت‌ها، چالش‌ها و مشکلات خود در استان گلستان ارائه کردند و در ادامه، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، مولانا مفتی محمدقاسم قاسمی، مولانا عبدالغنی بدری، مولانا عبیدالله موسی‌زاده، حافظ محمداسماعیل ملازائی و حجت‌الاسلام سید ابوالحسن نواب (رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب) به ایراد سخنرانی پرداختند.

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید: بعثت پیامبر برای ادای رسالت و مسئولیت و احیای انسانیت بود/ علما باید به فکر تزکیه و اصلاح مردم باشند
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید ضمن خیرمقدم به حاضرین در این نشست، اظهار داشتند: زندگی در حال گذر است. همۀ ما باید برویم و به ملاقات خدا برسیم و در آنجا تنها عملِ ماست که سود می‌دهد. آنچه ارزش دارد، عملکرد انسان است.
ایشان افزودند: رسالت ما سنگین است. جرئت نمی‌کنم بگویم همۀ ما فرزندان خاتم‌النبیین هستیم، اما بی‌تردید نسبتی با ایشان داریم و باید این نسبت را پاس بداریم. بعثت پیامبر برای ادای رسالت و مسئولیت و احیای انسانیت بود.
مدیر دارالعلوم زاهدان خاطرنشان ساختند: وقتی صحابه ایمان می‌آوردند، می‌پرسیدند: «چه‌کار کنیم؟» پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم می‌فرمودند: «همان کاری را انجام دهید که من می‌کنم؛ دعوت‌‌الی‌الله.» آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم هرگز به‌تنهایی کار نمی‌کردند؛ زنان، مردان و حتی تازه‌مسلمانان را همراه می‌کردند تا همه برای احیای جامعه تلاش کنند.
ایشان در ادامه تصریح کردند: الله تعالی وقتی از اهل کتاب ناراضی شد، امتی دیگر آورد و در قرآن، ما را نیز هشدار داده است که اگر درست عمل نکنیم، عذابی سخت می‌رسد و جای ما را قوم دیگری می‌گیرد. خداوند از ما می‌خواهد دینش را نصرت کنیم؛ تعلیم دین، نشر علم و دعوت‌الی‌الله تأثیر فراوان بر مردم دارد.
مولانا عبدالحمید با اشاره به اهمیت تزکیه و اصلاح اظهار داشتند: ما باید به فکر تزکیه و اصلاح مردم باشیم. اصلاح جامعه با وعظ‌ و سخنرانی در نشست‌های عمومی ممکن می‌شود. وقتی دربارۀ تکبر و مفاسد سخن گفته می‌شود، مردم توبه می‌کنند و تزکیه می‌شوند. وقتی دربارۀ نماز، زکات و حقوق‌الناس صحبت شود، مردم عمل می‌کنند و تزکیه می‌شوند، زیرا تمام احکام دین، تزکیه‌کننده‌اند.
ایشان افزودند: وقتی لباس تقوا، دین و تزکیه بر تن باشد، معنویت بالا می‌رود و انسان از منکرات دنیا و عذاب آخرت محافظت می‌شود. علما باید معلم باشند. مدارس دینی برنامه‌ای جامع برای تربیت طلبه‌ای توانمند دارند؛ انسانی که بتواند به شبهات دانشجویان و مردم پاسخ دهد.
امام‌جمعه زاهدان خاطرنشان ساختند: دین باید به‌گونه‌ای عرضه شود که دینداران را قانع کند، کسی دین را بر زمین نگذارد و سبب دین‌گریزی نشود. سخنرانان باید شرایط را در نظر بگیرند؛ برای خود دشمن‌تراشی نکنند و مردم را در چالش نیندازند. مدارس دینی برای این هستند که عالمانِ دعوتگر، مصلح، هدایتگر و مربی تربیت شوند تا جامعه را اصلاح کنند.

مفتی محمدقاسم قاسمی: در مسیر ادای رسالت «ارتباط با الله»، «ارتباط با یکدیگر» و «ارتباط با تمام اقشار جامعه» خیلی مهم است/ برنامه‌های علما برای مردم باید «منظم»، «مستمر»، «هدفمند» و «با مشورت» باشند
مولانا مفتی محمدقاسم قاسمی طی سخنانی در این نشست با اشاره با جایگاه و مسئولیت علما در جامعه گفت: عظمت مسئولیت و مقام دعوت‌الی‌الله بسیار بزرگ است. باید این عظمت را احساس کنیم، زیرا احساس مسئولیت آثار مثبت فراوانی دارد و بی‌توجهی به آن پیامدهای منفی گسترده‌ای به‌جا می‌گذارد.
ایشان افزود: بسیاری از انحرافات عقیدتی، اخلاقی، بی‌عفتی، ربا، هرج‌ومرج و گمراهی‌ها نتیجۀ بی‌مسئولیتی هستند؛ در مقابل، هدایت، تقوا، تحول مثبت، تدین، عزت، شرف، اتحاد و نیکی ثمرۀ احساس مسئولیت‌اند.
استاد برجسته حدیث دارالعلوم زاهدان ادامه داد: ما باید مسئولیت خود را ادا کنیم. خداوند متعال پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم را مأمور داد که برخیزد و رسالتش را به انجام برساند. هر خوبی که امروز در جهان می‌بینیم، حاصل ادای مسئولیت در طول تاریخ است.
ایشان در ادامه گفت: در مسیر ادای مسئولیت، سه نوع ارتباط بسیار مهم است: ارتباط با الله، ارتباط با یکدیگر و ارتباط با تمام اقشار جامعه. ارتباط با الله از طریق قرآن برقرار می‌شود. قرآن را با تدبر، ترجمه و تفسیر تلاوت کنید. متأسفانه تلاوتِ همراه با تدبر در میان علما کم شده است، درحالی‌که تلاوت با تفکر بر دل و زندگی اثر می‌گذارد. قرآن در زندگی سلف صالح بسیار پررنگ بوده است. آنان خیلی تلاوت می‌کردند.
رئیس دارالافتای دارالعلوم زاهدان خاطرنشان ساخت: ذکر الله تعالی، کثرت شکر و دعا در تقویت ارتباط با الله تعالی مؤثر است. در نعمت‌ها فکر کنیم و شکر الهی را به‌جا بیاوریم. برای همۀ نیازهای خود و مردم دعا کنیم. در دعا، تضرع باشد و دعا طولانی باشد. لذت مناجات، دنیوی نیست، بلکه اخروی است.
ایشان در ادامه اظهار داشت: با رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم ارتباط داشته باشید. سیرت ایشان را خوب بخوانید. سیرت پیامبر طراوت و زیبایی ویژه‌ای دارد و راهنمای زندگی است. از سنت‌های رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم پیروی کنید. فکر، غم، دعوت و اخلاق پیامبر را داشته باشید.
مفتی محمدقاسم در ادامه بر لزوم ارتباط علما با یکدیگر تأکید کرد و گفت: ارتباط با یکدیگر نیز اهمیت فراوانی دارد. باید با هم محبت کنید، دیدار و جلسه داشته باشید، برای هم هدیه ببرید، برای همدیگر دعا کنید و در شادی‌ها و غم‌ها کنار هم باشید. جامعه‌ای که میان اعضایش پیوند باشد، در مسیر دعوت موفق‌تر است.
ایشان در پایان با اشاره به اهمیت ارتباط علما با اقشار مختلف جامعه نیز تصریح کرد: باید با اقشار مختلف جامعه؛ عموم مردم، کودکان، زنان، تحصیل‌کردگان، علما و خانواده‌ها ارتباط داشته باشید. برای هر گروه، متناسب با مزاج و نیازشان برنامه‌ریزی کنید. این برنامه‌ها وقتی نتیجه می‌دهند که «منظم»، «مستمر»، «هدفمند» و «با مشورت» باشند و از تجربۀ اهل تبلیغ نیز استفاده شود. از همه مهم‌تر، آه سحرگاهی در مسیر دعوت‌الی‌الله خیلی مؤثر است.

مولانا عبدالغنی بدری: گسترش بی‌دینی در جامعه نگران‌کننده است/ علما باید در مسیر دعوت «ظرفیت، تحمل و بردباری» خود را افزایش دهند
مولانا عبدالغنی بدری در دیدار با دانش‌آموختگان دارالعلوم زاهدان از استان گلستان، با اشاره به انگیزه و هدف از برگزاری این نوع نشست‌ها و دیدارها، گفت: هدف از این نشست‌ها، دیدار‌ها و گفت‌وگو‌ها تجدید میثاق است تا بتوانیم با استفاده از تجربیات همدیگر وظیفه و رسالت خود را پیش ببریم.
ایشان در ادامه ضمن ابراز تأسف از افزایش مشکلات و معضلات در جامعه، افزود: متأسفانه هر روز در جامعه بر مشکلات افزوده می‌شود و گاهی این فشارها داعی را مأیوس می‌کنند؛ چنان‌که گمان می‌بَرد توان ادامۀ فعالیت را ندارد، اما در چنین شرایطی باید به خدا پناه برد و با هم مشورت کرد، چراکه وقتی دل به درگاه الهی برده شود، خداوند الهام می‌کند و راه‌حل‌ها پیدا می‌شوند.
معاون آموزشی دارالعلوم زاهدان ادامه داد: گسترش بی‌دینی در جامعه نگران‌کننده است. جامعه و به‌ویژه جوانان با تهدیدهای جدی روبه‌رو هستند. فضای مجازی نیز ضربۀ سنگینی به خانواده‌ها وارد کرده و بسیاری را از هم پاشیده است؛ بنابراین پرسش مهم این است که: ما در این فضا چه کرده‌ایم و چه باید بکنیم؟
ایشان خاطرنشان ساخت: پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم در همۀ عرصه‌ها؛ اخلاق، جهاد، تزکیه، اصلاح و عبادت نمونۀ کامل و الگوی جامع بودند. عالِمی که جامعیت داشته باشد، خداوند از او کارهای بزرگ می‌گیرد. پس باید در همۀ حوزه‌های اجتماعی فعال بود و نسبت به مشکلات جامعه بی‌تفاوت نبود.
مولانا عبدالغنی در پایان خطاب به دانش‌آموختگان گفت: پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌‎وسلم در مسیر دعوت سعه‌صدر داشتند، نظر مخالفان را تحمل می‌کردند و با نرمی سخن می‌گفتند. خداوند نیز در قرآن ما را به صبر، بردباری، حکمت و موعظه حسنه دعوت کرده است. در اسلام سعه‌صدر هست. بر ماست که ظرفیت، تحمل و روحیه بردباری خود را افزایش دهیم.

مولانا عبیدالله موسی‌زاده: رسالت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم جهانی بود/ دعوت باید با نرمی، حکمت و موعظه حسنه همراه باشد
مولانا عبیدالله موسی‌زاده، از علما و دعوتگران سرشناس اهل‌سنت در تهران، از دیگر سخنرانان این دیدار بود. ایشان با اشاره به «رسالت جهانی پیامبر اکرم» اظهار داشت: پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌‎وسلم برای همۀ مردم بشارت‌دهنده و بیم‌دهنده بودند. ایشان تنها برای عرب‌ها مبعوث نشدند، بلکه برای همۀ جهانیان فرستاده شدند. از همین‌رو هیچ قوم و فردی در دعوت به‌سوی الله بر دیگری برتری ندارد و هرکس در راه دعوت تلاش کند به اندازۀ تلاشش «سراج منیر» می‌شود، زیرا دعوت، دل انسان را روشن می‌کند.
ایشان افزود: رسالت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم جهانی بود، اما نکتۀ مهم‌تر اینکه در کنار پیامبر، امت نیز مبعوث شد. هیچ امتی پیش از امت محمدی چنین مسئولیتی را بر عهده نداشته‌ است.
مولانا موسی‌زاده ادامه داد: دعوت باید با نرمی، حکمت و موعظه حسنه همراه باشد. یک دعوتگرِ دلسوز از تعبیرات تند و الفاظ تحریک‌کننده پرهیز می‌کند، زیرا هدف او اصلاح است، نه رنجاندن. او به شرایط، زبان، فرهنگ و حساسیت‌های مردم توجه می‌کند و بر اساس فهم مخاطب، سخن می‌گوید.
این دعوتگر برجسته افزود: امروز در شرایطی زندگی می‌کنیم که نگرش‌ها تغییر کرده و بسیاری اصل دین را زیر سؤال می‌برند. فضای مجازی نیز سرشار از مطالب غیرمفید برای جوانان است و متأسفانه نیروهای فعال دینی در این میدان اندک‌اند؛ بنابراین باید در این فضا حضور داشت، کار کرد، محتواهای مفید جمع‌آوری و در گروه‌ها منتشر کرد تا جوانان از خلأ فکری رهایی یابند.
ایشان خاطرنشان ساخت: دعوت زمانی تأثیرگذار است که همراه با نرمی و شناخت دقیق باشد؛ دعوتگر باید بداند از کجا شروع کند، آداب‌ورسوم مردم را بشناسد، مزاج‌ها را تشخیص دهد، فضا را درک کند و بداند چه چیزی را باید بگوید و از گفتن چه چیزی باید پرهیز کند. بدون تردید، بزرگ‌ترین مسئولیت علما، دعوت به اصول دین و اصلاح اخلاق، معاملات، معاشرت و عبادات مردم است.
مولانا موسی‌زاده در پایان تأکید کرد: دین و دینداری مقولۀ وسیعی است؛ اگر دعوت به درستی انجام شود بسیاری از مشکلات پدید نمی‌آیند. داعی نباید در جزئیات غرق شود، بلکه باید مسیری را برگزیند که کمترین تنش و آسیب در آن باشد. مهم‌تر از همه اینکه دعوت الی‌الله وظیفه‌ای همگانی است و هیچ‌کس نباید خود را از آن مستثنا بداند.

حافظ مولوی محمداسماعیل ملازائی: ارتباط علما با همدیگر مایۀ حیات است/ در بیان مطالبات، لازم است مشکلات و خواسته‌های همۀ مردم را مطرح کنیم
حافظ مولوی محمداسماعیل ملازائی «ارتباط علما با همدیگر» را مهم و حیاتی دانست و گفت: ارتباطات علما با همدیگر مایۀ حیات است. باید بکوشیم ارتباط خود را با مرکز علمی‌مان حفظ کنیم. خودمان نزد اساتید حاضر شویم و همچنین در منطقه و استان نیز باید میان خود ارتباط مستمر و سالم داشته باشیم.
ایشان در ادامه گفت: در بیان مطالبات، لازم است مشکلات و خواسته‌های همۀ مردم را مطرح کنیم. اگر تنها از قوم یا گروه خود سخن بگوییم، خود را کوچک کرده‌ایم و ارزش اجتماعی‌مان کاهش می‌یابد. دیگران شاید بخواهند ما را کوچک نشان دهند، اما ما باید با تلاش و هوشیاری اجازه ندهیم چنین اتفاقی بیفتد.
معاون اداری دارالعلوم زاهدان در پایان تأکید کرد: دل‌ها را بزرگ کنیم و سعه‌صدر داشته باشیم. «دگرپذیری» و «جذب حداکثری» دو اصل مهم در روابط اجتماعی و دعوت‌الی‌الله است. با این روحیه می‌توانیم هم جامعه را بهتر مدیریت کنیم و هم در مسیر اصلاح، اثرگذاری بیشتری داشته باشیم.

حجت‌الاسلام سید ابوالحسن نواب: علمای اهل‌سنت عامل اصلی تدین مردم‌اند/ به برکت فعالیت علما در این استان مفاسد اخلاقی، طلاق و آسیب‌های اجتماعی بسیار کمتر از دیگر استان‌هاست
حجت‌الاسلام سید ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب، در این دیدار گفت: به برکت فعالیت علما در این سیستان‌وبلوچستان مفاسد اخلاقی، طلاق و آسیب‌های اجتماعی بسیار کم‌تر از نقاط دیگر کشور است. من در این زمینه اطلاعات کافی و ارتباطات گسترده‌ای دارم و از وضعیت اجتماعی منطقه به‌خوبی آگاه هستم.
ایشان افزود: علمای اهل‌سنت عامل اصلی تدین مردم‌اند. من خود را مدیون و قدردان تلاش‌های شما می‌دانم. شما سال‌ها برای مردم زحمت کشیده‌اید و همچنان در میدان خدمت هستید. شاید تعجب کنید، اما با تمام وجود به این حقیقت باور دارم که ثمرۀ دینداری مردم، حاصل تلاش شماست. شما بر گردن امت اسلامی حق دارید.
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: اهل‌سنت ایران در طول چهارده قرن، مایۀ افتخار بوده‌اند؛ دانشمندان، مؤلفان و شخصیت‌های بزرگی از میان این جامعه برخاسته‌اند. این افتخار نه‌تنها برای ایران، بلکه برای جهان اسلام است. ایران نیز بر گردن ادیان مختلف حق دارد. بودائیان به این موضوع اذعان می‌کنند و بسیاری از آموزه‌های دینی‌شان را به ایران مرتبط می‌دانند.
حجت‌الاسلام سید ابوالحسن نواب در پایان اظهار داشت: اهل‌سنت ایران از معتقدترین جوامع اهل‌سنت در جهان‌اند. اعتقاد اهل‌سنت شرق ایران درست و صحیح مانده‌ است و علما از دین مردم حفاظت کرده‌اند. تلاش کنید از عقلانیت، وسطیت و اعتدال مذهب حنفی دفاع کنید که جامعه را از افراط و انحراف حفظ می‌کند.