شیخالاسلام مولانا عبدالحميد در مراسم نماز جمعه زاهدان (2 آبان 1404) از «هدایت الهی در امور دینی و دنیوی» بهعنوان بزرگترین خواسته و نیاز بشر یاد کردند.
سرچشمۀ تمام نعمتهای الهی رحمت و مهربانی خداست
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر امامجمعه اهلسنت زاهدان، مولانا عبدالحميد ضمن تلاوت سورۀ مبارکۀ «فاتحه»، اظهار داشتند: سورۀ مبارکۀ فاتحه اولین سورۀ قرآن است که کامل و یکجا نازل شد. این سوره در تمام رکعتهای نماز تلاوت میشود. این سوره با مدح و ثنای الله تعالی آغاز شده است؛ معلوم میشود لفظ «الحمد» نزد الله تعالی آنقدر محبوب و مهم است که قرآن را با آن آغاز کرده و دوست دارد که مسلمانان نماز را نیز با آن شروع کنند.
ایشان در ادامه گفتند: در این سوره دو صفت بزرگ «رحمن» و «رحیم» آمده است؛ یعنی سرچشمۀ تمام نعمتهای الهی رحمت و مهربانی خداست. قرآن پیام الله تعالی به سوی بندگان است و نعمتهای مادی و معنوی بندگان از جانب ذاتیست که «رحمن» و «رحیم» است.
مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: الله تعالی مالک و پادشاه روز جزاست و آن را مدیریت میکند. در آن روز پادشاهی و مدیریت فقط در دست خداست و پادشاهان مجازی که در دنیا پادشاه هستند، آنجا هیچ قدرت و اختیاری ندارند.
ایشان افزودند: در اولین آیههای سورۀ مبارکۀ فاتحه، ادب و ثنای الله تعالی و بزرگی او مطرح شده است. ادب این را نشان میدهد که ما اول جایگاه خدا را حفظ کنیم و به او ادای احترام کنیم و سعی کنیم تسلیم اوامر الهی باشیم. برای این هدف بهترین تعریف «الحمدلله» است.
«عبادت پروردگار و استعانت از او» به نفع بشر است
مولانا عبدالحمید گفتند: خداوند متعال آموزش داده که همواره او را با صفاتش فریاد بزنید. انسان باید تنها الله را عبادت کند و فقط از او استمداد و کمک بگیرد چون مدد و نصرت تنها از جانب خداست و او تنها پروردگار و مددکار است. این به نفع همۀ ماست که به الله تعالی ادای احترام کنیم و تنها او را پرستش کنیم و فقط از او مدد بگیریم.
ایشان ادامه دادند: الله تعالی در سورۀ مبارکۀ «حمد» به بندگان تعلیم داده که خواستههای خود را مطرح کنند؛ «إهدنا الصراط المستقیم». بالاترین و مهمترین خواستۀ بشر هدایت به راه راست است. قرارداشتن بر مسیر راست بسیار حیاتی و مهم است. تمام قرآن نیز در پاسخِ همین خواستۀ «هدایت به راه راست» نازل شده است.
اگر هدایت الهی در امور دینی و دنیوی نباشد بشر با ناکامی مواجه میشود
امامجمعه زاهدان ادامه دادند: هدایت تنها در امور دینی نیست؛ بشر برای امور دنیوی خود نیز نیاز به هدایت دارد؛ اگر هدایت خدا در دنیا شامل بشر نباشد، بشر با ناکامی و بنبست و مشکلات مواجه میشود و همینطور اگر در امور و مسائل دینی هدایت نباشد و انسان بر مسیر اشتباه قرار داشته باشد، با مشکل و بنبست مواجه میشود. لذا بشر در هر امور دین و دنیای خود به هدایت الهی نیاز دارد.
ایشان اظهار داشتند: اگر انسان در امور دینی بر مسیر اشتباه میرود باید بازگردد و بر مسیر درست حرکت کند. همچنین اگر در امور دنیوی از قبیل دامداری و کشاورزی و سیاست و تجارت و… در مسیر نادرستی قرار دارد، باید برگردد و مسیر درست را انتخاب کند.
راه و مسیر درست، بنبست ندارد
مولانا عبدالحمید افزودند: راه و مسیر درست، بنبست ندارد و اگر با کارشناسی و برنامهریزی صحیح در آن وارد شوید تا آخر عمر درست پیش میروید و به نفع و سود میرسید، اما اگر ورود در امور دنیوی با کارشناسی و برنامهریزی نباشد انسان به بنبست میرسد و وقتی به بنبست برسد برگشت هم مشکل میشود. در امور دینی نیز بسیاری نماز میخوانند، زکات میدهند و به راههای خیر توجه میکنند، اما وقتی بمیرند متوجه میشوند مسیرشان اشتباه بوده و تمام اعمالشان باطل شده است و آنجا با بنبست مواجه میشوند و هیچ راه برگشتی هم برایشان وجود ندارد.
همۀ ما برای امور دینی و دنیوی خود نیازمند و وابسته به «الله» هستیم
امامجمعه زاهدان در پایان این بخش از سخنانشان خاطرنشان ساختند: همۀ ما برای امور دینی و دنیوی خود نیازمند و وابسته به الله هستیم و اگر احساسی غیر از این داشته باشیم در گمراهی بزرگی قرار داریم. کسی گمان نکند اگر علم و تخصص حاصل کرد و به مدارج بالای علمی رسید دیگر نیاز به الله ندارد. اگر الله ما را در امور دنیا راهنمایی و نصرت نکند ناکام میشویم. چه بسیار حکومتها و دولتهای بزرگی در دنیا بودهاند که با آنکه میگفتند برنامۀ درست اقتصادی دارند اما شکست خوردند، زیرا سیاست و مسیرشان اشتباه بوده است. لذا مسیر و راه در امور دنیا و آخرت باید درست باشد.
ریشۀ «بنبستهای سیاسی و اقتصادی» در قانون اساسی است؛ قانون اساسی باید تغییر پیدا کند
شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنانشان در مراسم نماز جمعه زاهدان، قانون اساسی و نبود «مسیر و ساختار صحیح» را عامل اصلی «بنبستهای سیاسی و اقتصادی» کشور دانستند و تصریح کردند: تا زمانی که «قانون اساسی» و «ساختار» تغییر پیدا نکند، تلاشها و شکایات مردم و مسئولان به جایی نمیرسند و کشور نمیتواند از این بنبستها رهایی حاصل کند.
سدسازیها در استان و کشور از «روی احساسات» و «بدون کارشناسی» انجام شدند
مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: امروز کشور با بنبستهای گوناگون بهویژه در زمینۀ اقتصادی مواجه است. از سدسازی گرفته تا کارخانهها و سایر برنامههای اقتصادی با بنبست مواجهاند.
ایشان سیاست سدسازی در کشور را نیز به شدت مورد انتقاد قرار دادند و گفتند: سدسازیها در استان و کشور از روی احساسات انجام شدهاند. سدها بدون هیچگونه کارشناسی و نظارت درستی ساخته شدهاند و امروز سدها خالی ماندهاند و برای سدهایی که آب داشتهاند نیز برنامهریزی صحیحی صورت نگرفته و آب سدها تبخیر شده و زیر سدها خشک و ویران است. این سدسازیها را چه کسانی و با چه سیاستی انجام دادهاند؟!
کشور با «بنبست کامل سیاسی و اقتصادی» مواجه است/ حل مشکلات کشور نیازمند «ساختار صحیح» است
امامجمعه زاهدان در ادامه خاطرنشان ساختند: کشور با بنبستهای سیاسی و اقتصادی مواجه است. این ادعای بنده است و با دلیل میتوانم ثابت کنم که اقتصاد کشور با بنبست کامل مواجه است و هیچ اقتصاددانی هم نمیتواند مشکل را حل کند، زیرا راه و مسیر، درست نیست. «اقتصاد» و «سیاست» به هم گره خوردهاند و یکی از راههای برونرفت از بنبستهای اقتصادی آن است که سیاستها اصلاح شوند.
ایشان افزودند: اگر سیاست و ساختار مشکل داشته باشد، شما هر قدرتمند و کارشناسی را بیاورید نمیتواند مشکل را حل کند. مشکلات تنها با دعا و تلاش حل نمیشوند، بلکه باید مسیر و ساختار صحیح باشد. علما که با قرآن آشنایی دارند و سایر اندیشمندان و دانشگاهیان و دلسوزان باید روی این موضوع فکر کنند و راهکار ارائه کنند و مسئولان نیز به این راهکارها تن بدهند.
تجربۀ پنجاهساله نشان داده که قانون اساسی مشکل دارد
مولانا عبدالحمید خاطرنشان ساختند: پنجاه سال از تدوین قانون اساسی توسط خبرگان میگذرد و اکثر اعضای مجلس خبرگان، علما بودند و در بسیاری موارد قوانین دیگر کشورهای جهان را آوردند و قانون اساسی را تدوین کردند، درحالیکه هر منطقه و جغرافیایی شرایط خاص خودش را دارد و سیاستهای مخصوص بهخود را میطلبد. در هر کشوری قانون اساسی باید مطابق با شرایط همان کشور و توسط بهترین کارشناسان تهیه و تنظیم شود.
ایشان خطاب به مسئولان کشور تصریح کردند: تجربۀ پنجاهسالۀ جمهوری اسلامی نشان داده که قانون اساسی مشکل دارد و تا زمانی که این قانون را اصلاح نکنید هر کسی را از هر جایی روی کار بیاورید نمیتواند مشکلات کشور را حل کند. باید بررسی کرد که ریشۀ مشکلات موجود که هیچ انسان باوجدانی نمیتواند در قبال آنها بیتفاوت باشد، کجاست.
نمیخواهم مردم را ناامید کنم؛ میگویم کشور را در مسیر صحیح سیاسی و اقتصادی قرار دهید
امامجمعه زاهدان در ادامه تاکید کردند: خدا میداند که بنده نمیخواهم مردم را ناامید کنم، بلکه میخواهم این را بگویم که تا زمانی که مسئولان یک فکر اساسی نکنند و کشور را در مسیر صحیح سیاسی و اقتصادی قرار ندهند، این تلاشها و شکایات مردم و مسئولان به جایی نمیرسند و کشور نمیتواند از بنبست رهایی حاصل کند.
ایشان گفتند: مردم ایران ظرفیت زیادی دارند؛ در بین مردم افرادی هستند که مسیر را برای شما مسئولان درست کنند و به شما راهکار بدهند؛ شما به این مردم اجازه بدهید. بنده سالهاست فریاد میزنم که برای این مشکلات اهل حلوعقد تشکیل دهید و صاحبنظران طیفهای مختلف را جمع کنید و از آنها نظرخواهی کنید.
مشکلات در قانون اساسی گیر کردهاند؛ قانون اساسی باید از نو تدوین شود
مولانا عبدالحمید ریشۀ مشکلات کشور را در «قانون اساسی» دانستند و تصریح کردند: امروز مجلس و دولت و وزارتخانهها هستند اما مشکلات همچنان وجود دارند و حل نمیشوند، زیرا مشکلات در قانون اساسی گیر کردهاند و تا زمانی که قانون اساسی را اصلاح نکنید بنبستهای سیاسی و اقتصادی برطرف نمیشوند.
ایشان تاکید کردند: ریشۀ تمام مشکلات کشور از نحوۀ انتخاب نمایندگان مجلس و دولتها گرفته تا تقسیم قدرت و اختیارات، به قانون اساسی برمیگردند. قانون اساسی باید از نو تدوین شود. در تمام دنیا رایج است که وقتی یک قانون و سیاسی جواب ندهد آن را تغییر میدهند.
اگر «عدالت» اجرا میشد امروز کشور با بنبست مواجه نبود
امامجمعه زاهدان در ادامه «اجرای عدالت» را مورد تاکید قرار دادند و گفتند: کاش مسئولان از همان ابتدا به این فکر میکردند که بهترین راه حفظ سیستم و حل مشکلات مردم «اجرای عدالت» بود. اجرای عدالت یعنی توزیع عادلانۀ ثروت و قدرت و بهرهمندی تمام مردم از امکانات و سرمایههای کشور. امروز بسیاری از سرمایههای کشور به بیرون رفته و هدر رفتهاند و بسیاری از افراد توانستند از این خلأ و برنامه سوءاستفاده کرده و پولهای کلانی به جیب بزنند، درحالیکه کارگران و بازنشستگان و طیفهای مختلف گرسنهاند و روزانه اعتراض میکنند.
ایشان افزودند: اگر به تمام مردم فکر میشد و شایستگان و توانمندان تمام اقوام و مذاهب و ادیان و موافق و مخالف بهکار گرفته میشدند و اصل شایستهسالاری مورد توجه قرار میگرفت و مراکز قدرت اختیارات لازم را میداشتند، امروز کشور با این بنبستها مواجه نبود. ما به جای بکارگیری مدیران شایسته و توانمند، به این نگاه کردیم که چه کسی به ما وفادار است و از ما حمایت میکند.
کسانی که «تحریمها» را «نعمت» میدانستند کجایند و چرا به اشتباهشان اعتراف نمیکنند؟/ در بین مسئولان کشور «اعتراف به اشتباه» و «استعفا» وجود ندارد
مولانا عبدالحمید گفتند: وقتی تحریمها آمدند بسیاری گفتند که این تحریمها «نعمت» هستند و کشور پیشرفت میکند. آن افرادی که این حرفها را زدند اکنون کجا هستند و چرا به اشتباهشان اعتراف نمیکنند؟ متاسفانه در کشور ما «اعتراف به اشتباه» و «استعفا» نیست. عالم و دانشگاهی و مسئول در کشور هیچگاه به اشتباهش اعتراف نمیکند و اگر یک مسئول در انجام وظیفهاش ناکام بشود همچنان به مسئولیتش ادامه میدهد؛ درحالیکه در کشورهای توسعهیافته رئیسجمهور و نخستوزیر و وزیر استعفا میدهند.
ایشان گفتند: بنده اگر به جای بعضی از مسئولان میبودم به اشتباه خودم اقرار میکردم و بهجای یک استعفا، ده مرتبه استعفای خود را مینوشتم و تقدیم میکردم. تا زمانی که مسئولان این کارها را نکنند مشکلات این کشور هشتاد،نود میلیونی حل نمیشوند.
دستگاه قضایی عوامل ترور ملا کمال را «دستگیر و مجازات» کنند
امامجمعه زاهدان در بخش دیگری از سخنانشان در مراسم نماز جمعه زاهدان، به شهادت ملا کمال اشاره کردند و گفتند: ملا کمال رحمهالله یکی از ریشسفیدان و افراد سرشناس استان و همواره دنبال صلح و سازش و حلوفصل اختلافات بود. ایشان اخیرا ترور شد و به شهادت رسید و این اتفاق به شدت مردم را متاثر کرد.
ایشان بر لزوم «دستگیری و مجازات عاملان ترور ملا کمال» تاکید کردند و گفتند: توصیۀ بنده به مسئولان آن است که بهصورت جدی به موضوع ترور مرحوم ملا کمال رسیدگی کنند و عامل این ترور و کسانی که در این حادثه دست داشتهاند را دستگیر کرده و مجازات کنند. همچنین توصیۀ بنده به مردم بهویژه به خویشاوندان نزدیک ملا کمال آن است که آرامش خودشان را حفظ کنند و به مسئولان فرصت بدهند تا این فرد تروریست را دستگیر کرده و به مجازات قانونی برسانند.
برخورد سرباز با دو پیرزن «بسیار ظالمانه و متکبرانه» بود/ اقدام فوری دادگستری استان برای بازداشت این سرباز و وعدۀ مجازات او سبب تسکین مردم شد
مولانا عبدالحمید اشارهای هم به برخورد ناشایست اخیر یکی از سربازان در مرز میلک در سیستانوبلوچستان با دو خانم کهنسال داشتند و گفتند: اخیرا یک سرباز با دو پیرزن برخورد بسیار ظالمانه و متکبرانه و نامناسبی داشت که احساسات همه را برانگیخت.
ایشان افزودند: اقدام خوب رئیس دادگستری استان که بلافاصله دستور بازداشت این سرباز را صادر کرد و قول داد که این سرباز مجازات میشود، سبب تسکین مردم شد. توصیۀ بنده نیز به مردم آن است که احساساتشان را کنترل کنند. اگر دستگاه قضایی همیشه بهموقع به وظیفهاش عمل کند جلوی بسیاری از مشکلات گرفته میشود.
«تیراندازی» و «مسابقۀ خودروها» را در مراسمهای عروسی متوقف کنید
امامجمعه زاهدان در ادامه به تلفات بالای انسانی در تیراندازیهای شادمانه در مراسم عروسی اشاره کردند و گفتند: تیراندازی و مسابقهدادن خودروها که در مراسم عروسی انجام میشوند، کار بسیار اشتباهی است و در بسیاری موارد این مراسم، به عزا تبدیل شدهاند.
ایشان تاکید کردند: درخواست بنده از تمام مردم آن است که تیراندازی و مسابقۀ خودروها را در عروسیها متوقف کنید.
رانندگان از «لامپهای زنون» استفاده نکنند
مولانا عبدالحمید همچنین به مشکلات ناشی از استفادۀ برخی رانندگان از «لامپهای زنون» اشاره کردند و گفتند: استفاده از لامپهای زنون در جادهها مشکلات زیادی در پی داشته است. رانندگان از این لامپها که دید طرف مقابل را با مشکل مواجه میکند، استفاده نکنند. اگر استفاده از این لامپها برای فرد و دیگران ضرر داشته باشد، از لحاظ شرعی حرام و ممنوع است.