شیخالاسلام مولانا عبدالحمید، امروز (11 مهرماه 1404) در مراسم نماز جمعه زاهدان، با اشاره به «افزایش تحریمهای جهانی» و «تهدید جنگ» علیه ایران، برونرفت از این وضعیت را نیازمند «سازوکار جدید» دانستند. امامجمعه زاهدان تصریح کردند که مسئولان باید به «نجات ملت و کشور» بیندیشند و باب «مذاکره و گفتوگو با جهان» را باز بگذارند و در این زمینه با «افراد معتدل» مشورت کنند.
«تحریمهای جهانی جدید» و «خطر جنگ» مردم ایران را نگران کرده است
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر امامجمعه اهلسنت زاهدان، مولانا عبدالحمید گفتند: این روزها تحریمهای جهانی مردم ایران را نگران کرده است. سازمان ملل و آمریکا و کشورهای بزرگ اروپایی تلاش دارند اکثر کشورها و حتی کشورهای همسایه در منطقه نیز به تحریم علیه ایران بپیوندند تا کشور را از زمین و هوا و دریا و خشکی محاصرۀ اقتصادی کنند.
ایشان افزودند: بیست سال است که ملت ایران گرفتار محاصرۀ شدید اقتصادی است. این تحریمها از اوایل انقلاب بودهاند، اما تقریبا از سال 85 شدت گرفتند و اکنون هم تحریم بیسابقهای علیه ایران در جریان است که این تحریمها از جنگ و حملۀ نظامی هم برای ایران بدتر هستند.
امامجمعه زاهدان اظهار داشتند: «جنگ» هم ایران را تهدید میکند. مردم ایران هر شب که میخوابند منتظرند که مبادا حملۀ نظامی از سوی اسرائیل علیه کشور صورت بگیرد. ایران و اسرائیل یکدیگر را تهدید به جنگ و حملۀ نظامی میکنند، درحالیکه جنگهای امروزی مانند گذشته، جنگ با شمشیر و یا حتی تفنگ نیستند، بلکه این جنگها با خطرناکترین و مخربترین بمبها و سلاحهای مدرن انجام میگیرند که ویرانگرند.
«محاصرۀ اقتصادی» و «جنگ» کشور را فلج میکنند
مولانا عبدالحمید با انتقاد از کسانی که از وضعیت جدید اظهار خوشحالی میکنند، گفتند: بعضی که سرسری فکر میکنند از این وضعیت خوشحالاند و خواهان جنگ نظامی هستند، درحالیکه جنگ خطرناک است و منافع ملی و اقتصادی را هدف قرار میدهد و اقتصاد کشور را فلج میکند. تحریم وارد خانهها میشود و نقصان آن به تکتک مردم ایران میرسد. محاصرۀ اقتصادی از یک طرف و اگر حملۀ نظامی هم صورت بگیرد، این بسیار خطرناک است.
ایشان افزودند: در گذشته برخی از مسئولین همواره میگفتند و تبلیغات میکردند که این تحریمها هیچ اثری ندارند و مشکلی ایجاد نمیکنند، اما اکنون میبینند که حتی کشورهای همسایه هم یا بهخاطر موضوع هستهای که هیچ کشوری راضی نیست کشور همسایهاش سلاح هستهای تولید کند، و یا اینکه تحت فشار قدرتها قرار گرفتهاند و منافعشان در خطر است و منافع خودشان را بر منافع ما ترجیح میدهند، به کشورهای تحریمکننده پیوستهاند.
امروز ایران که خانۀ همه ماست، در معرض خطر قرار دارد
امامجمعه زاهدان تاکید کردند: دل همه انسانهای عاقل و اندیشمند برای کشورشان میسوزد. ایران کشور و خانۀ همۀ ما و مردم ایران است و امروز خانه در معرض خطر قرار دارد و هیچکس راضی نیست که خانهاش ویران و کشورش متضرر شود. لذا باید توجه داشته باشیم که موضوع به این سادگی نیست و نیاز به فکر اساسی دارد.
ایشان افزودند: مسئولان و تمام اندیشمندان و نخبگان و علمای معتدل باید فکر کنند و راهکار ارائه دهند تا جلوی این تحریمها گرفته شود. بنده هم به امید اینکه صدای بنده به جایی برسد، پیشنهادات و راهکارهایی برای برونرفت از این وضعیت دارم که از این تریبون مطرح میکنم.
«عقبنشینی» همیشه بهمعنای «تسیلمشدن» نیست
مولانا عبدالحمید تصریح کردند: مسئولان باید در این شرایط سازوکار جدیدی اتخاذ کنند و نگویند ما باید یا تسلیم بشویم و سر خم کنیم و یا مقاومت کنیم. راههای دیگری هم وجود دارد و باید از روش و تاکتیک جدیدی کار گرفته شود. شما نه سر خم کنید و نه هم مقاومت کنید، بلکه باید راه گریزی از این وضعیت پیدا کنید.
امامجمعه زاهدان گفتند: شما عقبنشینی کنید؛ عقبنشینی همیشه به معنای تسیلمشدن نیست. قرآن مجید در آیۀ «وَمَنْ يُوَلِّهِمْ يَوْمَئِذٍ دُبُرَهُ إِلَّا مُتَحَرِّفًا لِقِتَالٍ أَوْ مُتَحَيِّزًا إِلَى فِئَةٍ فَقَدْ بَاءَ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ وَمَأْوَاهُ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ» [انفال: 16] عقبنشینی از جنگ را در دو صورت جایز قرار داده است؛ یکی زمانی که این عقبنشینی یک تاکتیک جنگی باشد تا لشکر از تهاجم دشمن نجات پیدا کند و از راه و مسیر دیگری بر دشمن حمله کند و ضربه بزند، و دوم اینکه عقبنشینی با این هدف باشد که به گروه دیگری ملحق شده و با همکاری آن گروه، به جنگ دشمن برود.
ایشان تصریح کردند: بنده از روی دلسوزی میگویم که علاوه بر دو راه «تسلیمشدن» یا «مقاومت»، راه سومی هم وجود دارد؛ باید راهی انتخاب شود که جلوی تحریم و جنگ علیه کشور گرفته شود.
«فعالیت هستهای» را موقتاً متوقف کنید
مولانا عبدالحمید گفتند: درست است که انرژی هستهای صلحآمیز حق مسلم ماست و مسئولان بلندپایه کشور هم میگویند که قصد تولید سلاح هستهای را ندارند، اما اکنون که جهانیان این را باور نمیکنند و اکثر جامعه جهانی برای جلوگیری از دستیابی ایران به هستهای با هم همراه شدهاند، نباید برای رسیدن به هستهای، متحمل ضررهای بزرگتری بشویم. کشور ما بیش از هشتاد میلیون جمعیت دارد؛ باید به فکر این جمعیت بهویژه اقشار ضعیف باشیم و به نجات کشور فکر کنیم.
ایشان خطاب به مسئولان خاطرنشان ساختند: فعلا و موقتاً فعالیت هستهای را متوقف کنید و به بازرسان آژانس هستهای اجازه بدهید تا بیایند و از نزدیک ببینند که ایران قصد تولید سلاح هستهای را ندارد و آن را برای مقاصد صلحآمیز تولید میکند؛ زمانیکه دنیا اطمینان حاصل کند که ایران دنبال تولید سلاح هستهای نیست، زمینۀ فعالیت هستهای صلحآمیز هم فراهم میشود. لذا شما توافق کنید و با طرف مقابل به تفاهم برسید تا هم تحریمها و هم خطر حملۀ نظامی از کشور دفع شود.
برای رسیدن به قدرت و نقشآفرینی در دنیا بهجز «سلاح هستهای»، راههای دیگری هم هست
مولانا عبدالحمید ادامه دادند: بعضی میگویند اگر ما سلاح هستهای نداشته باشیم در مخاطره قرار داریم. چرا باید در معرض خطر قرار داشته باشیم؟! سلاح هستهای در اختیار چند کشورهای خاص قرار دارد و بسیاری از کشورهای دنیا این امکانات را ندارند؛ مگر کشورهایی که سلاح هستهای ندارند در خطر هستند؟!
ایشان افزودند: برای رسیدن به قدرت و نقشآفرینی در دنیا راههای دیگری هم وجود دارد. ملت ایران از ملتهای هوشمند و تاریخی دنیاست. ایران میتواند قطب ایمان و عدالت و علم و هنر و عمل صالح و قطب اقتصاد در دنیا بشود و به جهانیان فایده برساند و در دنیا صاحب عزت و حرمت شود.
برای نجات ملت و کشور از خطرها «راهکار» پیدا کنید؛ مسئولان باید وارد «مذاکره و گفتوگو» شوند
امامجمعه زاهدان ادامه دادند: اکنون دنیا میگوید که باب مذاکره باز است و رئیسجمهور ایران هم گفتند که آمادۀ «مذاکرۀ عادلانه» هستیم. اما اگر طرف مقابل حاضر به «مذاکرۀ عادلانه» نشد باید با تاکتیک و هوشمندی قدمهایی به عقب گذاشته شود تا جلوی جنگ و تحریم گرفته شود. قدیمیها میگفتند که نباید دست را در دهان شتر مست گذاشت. لذا هوشیاری در این است که مسئولان برای نجات ملت از خطرها راهکار پیدا کنند.
ایشان گفتند: وقتی راهکار و راهحل وجود دارد چه نیازی است که با جهانیان درگیر شویم و در مقابل دنیا قرار بگیریم؟! مسئولان باید وارد مذاکره و گفتوگو شوند.
برای رسیدن به راهکار درست «تریبون آزاد» بگذارید و حرف مردم را بشنوید
امامجمعه زاهدان در ادامۀ سخنانشان خطاب به مسئولان گفتند: بنده این مسائل را به عنوان یک شهروند میگویم. بنده قبلا هم بارها تاکید کردهام که باید تریبون آزاد گذاشته شود تا دانشگاهیان، علما، نخبگان و اقشار مختلف مردم بیایند و حرف خودشان را بزنند. ما با این مخالفیم که کسی که انتقاد سازنده میکند از زندان سر در بیاورد و یا علیه او پرونده تشکیل شود. زمانی میتوانیم به بهترین راهکار دست پیدا کنیم که تریبون آزاد باشد و مردم حرف خودشان را بزنند.
ایشان خاطرنشان ساختند: تریبون آزاد مجلس کافی نیست. درست است که در بین نمایندگان مجلس افراد فرهیخته هم وجود دارد، اما تمام این نمایندگان و همچنین مسئولان کشور از طریق فیلترهای سخت گزینشی انتخاب شدهاند و بسیاری از افراد شایسته و اندیشمند و توانمند در این گزینشها رد شدهاند.
مولانا عبدالحمید در ادامه گفتند: گلایهای که داریم این است که اکثرا از افراد نظامی مشورت گرفته میشود، درحالیکه نظامیان در بخش نظامی تخصص دارند، اما در بخش سیاست و راهکارهای سیاسی باید از دیدگاههای سیاسیون استفاده شود.
تمام انسانها دچار اشتباه و لغزش میشوند؛ باید افرادی در مشورت قرار بگیرند که نظر بزرگان را به چالش بکشند
ایشان ادامه دادند: نباید با کسانی مشورت شود که هر چیزی به آنها گفته میشود تایید کنند و بگویند این نظر بزرگان است. در مشورتها باید افرادی باشند که نظر بزرگان را به چالش بکشند تا راهکار صحیح و درست حاصل شود. تمام انسانها دچار اشتباه و لغزش میشوند و هیچ انسانی مصون نیست، حتی پیامبران هم دچار لغزش شدهاند و الله تعالی آنان را مورد سرزنش قرار داده است. الله تعالی خطاب به پیامبر اکرم میفرماید: «عَفَا اللهُ عَنْکَ لِمَ أَذِنْتَ لَهُمْ» [توبه: 43] «عَبَسَ وَتَوَلَّىأَنْ جَاءَهُ الْأَعْمَىوَمَا يُدْرِيكَ لَعَلَّهُ يَزَّكَّى» [عبس: 1-3] لذا وقتی پیامبران مرتکب لغزش میشوند، حساب دیگر انسانها معلوم است.
«مردم» بزرگترین سرمایۀ کشور هستند؛ باید به خواستههایشان تن داده شود
امامجمعه زاهدان در ادامه از «ملت» بهعنوان «بزرگترین سرمایه» یاد کردند و گفتند: ملت مهم است. هیچ کشوری سرمایهای بالاتر از مردم ندارد. نفت و گاز و دیگر امکانات سرمایههای اصلی کشور نیستند؛ بزرگترین سرمایه و دارایی کشور ایران «ملت» است و باید حرف این ملت شنیده شود و به خواستههایش تن داده شود.
ایشان افزودند: در گذشته بارها گفته شد که در موضوع حجاب از راه خشونت وارد نشوید، بلکه با حکمت و تدبیر و رعایت حقوق زنان به این مسأله رسیدگی کنید؛ اکنون مسئولان به همین نتیجه رسیدهاند که بهترین راه استفاده از نرمی و تدبیر و حکمت و دوری از خشونت است. لذا بهتر است ابتدا از حکمت و تدبیر کار بگیریم تا در آینده دچار نقصان نشویم.
کاش در کشور «شورای مردمی» و «کمیته صلح» میداشتیم
مولانا عبدالحمید در پایان سخنانشان گفتند: کاش در کشورمان «شورای مردمی» و «کمیته صلح» متشکل از علما و دانشگاهیان و اندیشمندان معتدل میداشتیم و آنها راهکار ارائه میدادند تا مسائل به بنبست کشیده نشوند.
ایشان تصریح کردند: امروز تندروها منشأ تمام مشکلات دنیا هستند و حرف افراد معتدل شنیده نمیشود. لذا عاقلانه آن است که برای حل مشکلات کشور راهکار جدید پیدا کنیم و مسائل را از بنبست خارج کنیم.