- سنی آنلاین - https://sunnionline.us/farsi -

تا زمانی‌‎ که در قانون اساسی تغییر ایجاد نشود، مشکلات کشور حل نمی‌شوند

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، امروز (17 مرداد 1404) در مراسم نماز جمعه زاهدان، افزایش روزافزون مشکلات و بحران‌های گوناگون در کشور را نتیجۀ «مشکلات قانون اساسی» و «ضعف مدیریت کشور» دانستند و بر لزوم «تغییر قانون اساسی» برای برون‌رفت از این بحران‌ها تصریح کردند.

کشور با بحران «فقر» و «قطعی‌های طولانی برق و آب» مواجه است/ گرانی در کشور بیداد می‌کند و پول ملی ارزش خود را از دست داده است
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید گفتند: این روزها کشور با مشکلات و بحران‌های فراوانی مواجه است. فقر و تنگدستی و گرسنگی از یک طرف و قطعی‌های طولانی برق و آب از طرف دیگر که در بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ رخ می‌دهد و این قطعی‌ها فعالیت کارخانه‌ها و کارگاه‌ها را مختل کرده و عوارض بزرگ دیگری نیز برای کشور در پی دارند.
ایشان افزودند: گرانی هم در کشور بیداد می‌کند. پول ملی کشور نیز فاسد شده و ارزش خودش از دست داده است. فقر و مشکلات اقتصادی و افت ارزش پول ملی از مدت‌هاست که در کشور وجود دارد و اکنون شدیدتر شده ‌است.

مردم تمام مشکلات کشور را نتیجۀ «ضعف مدیریت» می‌دانند
امام‌جمعه زاهدان گفتند: ما برای مشکلات گوناگون کشور، فعلا راه‌حلی نمی‌بینیم، اگر مسئولان راه‌‎حلی برای این مشکلات و چالش‌ها سراغ دارند و افق روشنی برای ملت ایران می‌بینند، آن را به مردم نشان بدهند. مردم تمام این مشکلات را نتیجۀ ضعف مسئولان و ضعف مدیریت کشور می‌دانند.

«تداوم اعدام» در شرایط سخت کنونی «بر خلاف عقل و حکمت» است؛ اعدام را متوقف کنید و سخت‌گیری‌ها را کاهش دهید
مولانا عبدالحمید در ادامه اظهار داشتند: متاسفانه در چنین شرایطی که مردم هم از فقر و مشکلات اقتصادی و هم از جنگی که دشمنان بر کشور و ملت تحمیل کردند رنج می‌برند، متاسفانه هنوز جریان «اعدام» با شدت ادامه دارد.
ایشان افزودند: تداوم اعدام‌ها بسیار سنگین است. درحالی‌که مردم با دردها و مشکلات زیادی گرفتارند، اگر یک درد دیگر هم اضافه شود و حکم اعدام بسیاری از افراد که برخی از آنها افراد سرشناس هستند صادر شود، این بسیار سنگین است. در هیچ‌جای دنیا چنین کاری نمی‌کنند.
امام‌جمعه زاهدان تصریح کردند: دست‌اندرکاران و تصمیم‌گیران باید فکر کنند. اعدام نباید در کشور اجرا شود و باید آن را متوقف کنند. در این شرایط سخت که دل مردم خون است، باید هرگونه سخت‌گیری کاهش پیدا کند تا فشار اضافی و غیرقابل تحمل بر مردم تحمیل نشود که این فشارها به‌صورت دیگری خودشان را نشان بدهند.
ایشان خاطرنشان ساختند: بر خلاف عقل و حکمت و عرف است که بر انسان مصیب‌زده و رنج‌دیده، سختی بیشتری تحمیل شود، بلکه اقتضای حکمت آن است که بر چنین انسانی احسان و آسانی شود. مسئولان کشور به‌جای تحمیل فشار و خشونت بر ملت، در این شرایط درهای احسان و نرمی را بر مردم باز کنند.

تجربۀ پنجاه‌ساله نشان داده که سیاست‌های گذشته به بن‌بست رسیده‌اند؛ با سیاست‌ها و سازوکار جدید وارد صحنه شوید
مولانا عبدالحمید در ادامۀ سخنان‌شان «تغییر قانون اساسی» را مورد تاکید قرار دادند و خاطرنشان ساختند: نزدیک به نیم قرن از انقلاب ایران می‌گذرد و تجربۀ پنجاه‌ساله و بحران‌های موجود در کشور بیانگر آن است که قانون اساسی جواب نداده و این قانون یکسری مشکلات اساسی دارد و تا زمانی‌‎که قانون اساسی تغییر پیدا نکند و مشکلات این قانون برطرف نشوند، بعید می‌‎دانم مسئولان بتوانند مشکلات کشور را حل کنند، شاید بتوانند موقتی مشکلات را حل کنند، اما در آینده مجددا مشکلات ایجاد می‌شوند.
ایشان گفتند: قانون اساسی کشور قانون خدا و وحی آسمانی و قرآن نیست، بلکه مصوبه مجلس خبرگان و ساختۀ بشر است. اگرچه اعضای مجلس خبرگان جزو علما و دانشگاهیان بوده‌اند، اما بشر از خطا و اشتباه مصون نیست. تجربه ثابت کرده که مجلس خبرگان در تصویب قانون اساسی مرتکب اشتباهات بزرگی شده‌ است. بسیاری از مواد قانون اساسی با استفاده از قوانین دنیا و یا اجتهاد علما تدوین شده‌اند که در هر دو مورد امکان خطا و اشتباه وجود دارد.
ایشان تصریح کردند: سیاست‌های گذشته جواب نداده و به بن‌بست رسیده‌اند و تجدیدنظر در سیاست‌های گذشته کار عاقلانه‌ای است. لذا سیاست‌های گذشته را دور بیندازید و با سیاست‌ها و سازوکارهای جدید وارد صحنه شوید؛ اقتضای حکمت هم همین است.
ایشان در ادامه گفتند: البته دربار الله تعالی دربار ناامیدی نیست و مردم ایران از این بابت ناامید نیستند که الله تعالی شرایط را عوض کند و مشکلات را حل بفرماید. بهترین راه، بازگشت به الله تعالی است. توصیۀ بنده به مردم ایران آن است که به الله رجوع کنند و اقشار و طبقات مختلف مردم دعا و استغفار کنند تا الله تعالی تغییر بیاورد و مشکلات را حل کند.

تصمیم اسرائیل برای اشغال کامل غزه «اشتباه و ظالمانه» است/ بهترین راه «تشکیل کشور مستقل فلسطین» است
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه زاهدان، به تصمیم اسرائیل مبنی بر «اشغال کامل نوار غزه» اشاره کردند و گفتند: اسرائیل تصمیم گرفته که غزه را به‌طور کامل اشغال کند. این تصمیم اسرائیل بسیار اشتباه و ظالمانه است که هم به ضرر اهل غزه و هم به ضرر اسرائیل تمام می‌شود، زیرا جامعۀ جهانی با این تصمیم‌ موافق نیست و اسرائیل به انزوا کشیده می‌شود.
ایشان خاطرنشان ساختند: بهترین راه به‌رسمیت‌شناختن کشور مستقل فلسطین است؛ چنان‌که بسیاری از کشورهای اسلامی و غیراسلامی تلاش می‌کنند تا فلسطینی‌ها مستقل بشوند و سرنوشت خودشان را در دست بگیرند؛ این بهترین گزینه در شرایط کنونی است.

تجاوز به مال و جان مردم به دین و ایمان انسان ضربه می‌زند
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش نخست سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه زاهدان، با استناد به آیات «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْكُمْ وَلَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا* وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ عُدْوَانًا وَظُلْمًا فَسَوْفَ نُصْلِيهِ نَارًا وَكَانَ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرًا» [النساء: 29-30]، عموم مردم را به «تجارت سالم و کسب‌وکار حلال» و «پرهیز از قتل ناحق» توصیه و تاکید کردند و گفتند: ما باید از راه‌های شرعی و جایز تجارت کنیم. نباید از راه‌های حرام و ناجایز و اشتباه کسب درآمد بشود. رشوه، ربا، سرقت، باج‌خواهی، اختلاس و… حرام و ناجایز هستند و باید از آنها اجتناب شود.
ایشان در ادامه افزودند: باید از مال حرام و تجاوز به مال و جان مردم که به دین و ایمان ما ضربه می‌زد، پرهیز کنیم. نباید از هر راهی کسب درآمد و ارتزاق کنیم. در حدیث آمده است هر بدنی که از مال حرام تغذیه کند، مستحق آتش جهنم است.
ایشان ادامه دادند: بعضی برای گرفتن مال مردم به ریش‌سفید یا قانون متوسل می‌شوند، درحالی‌که گرفتن چنین مالی از لحاظ شرعی کاملا حرام است. اگر کسی در دادگاه با پارتی‌بازی و یا چرب‌زبانی مال مردم را تصاحب کند، این مال برایش حرام است.
خطیب جمعه زاهدان افزودند: بعضی‌ها در این شرایط که کسب‌وکار نیست و جیب‌ها خالی هستند، اختلافاتی که مربوط به چهل، پنجاه سال قبل هستند را پیش می‌کشند و خواهان حق و حقوق می‌شوند. علما و ریش‌سفیدان نباید به چنین اختلافاتی گوش کنند، زیرا این اختلافات، چندین اختلاف دیگر به‌وجود می‌آورند. علما و فقهای گذشته به اختلافات و ادعاهای قدیمی گوش نکرده‌اند و گفته‌اند که این مسائل جنجال‌ درست می‌کنند. البته اگر کسی حق و حقوق قدیمی خودش را یادآوری کند و به او داده شد اشکالی ندارد، اما این اختلاف قدیمی را به دادگاه و ریش‌سفید و جاهای دیگر نکشاند.

«قتل ناحق» گناه و جنایت بسیار بزرگی‌ست/ خداوند متعال پنج مجازات برای «قتل عمد» تعیین کرده است
مولانا عبدالحمید در ادامه به مذمت «قتل ناحق» پرداختند و گفتند: الله تعالی به صراحت فرموده است: «وَلَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا»؛ یکدیگر را به قتل نرسانید، زیرا الله بر شما مهربان است، اما وقتی شما در حق یکدیگر بی‌رحمی می‌کنید و مرتکب قتل می‌شوید، مستحق لعنت پروردگار و آتش جهنم می‎شوید.
ایشان افزودند: قتل ناحق گناه و جنایت بسیار بزرگی است، اما متاسفانه امروز این گناه و جنایت در جامعه افزایش یافته است. بسیاری از جوانان با کوچک‌ترین اتفاق، چاقو یا اسلحه می‌کشند و به فرد مقابل حمله می‌کنند و او را به قتل می‎‌رسانند؛ چنین قتلی «قتل عمد» محسوب شده و «قصاص» دارد؛ حتی اگر شخص بگوید قصد کشتن را نداشته است.
ایشان در ادامه به مجازات‌های سنگین قتل ناحق در اسلام اشاره کردند و گفتند: قرآن عظیم‌الشأن می‌فرماید: «وَمَن يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُّتَعَمِّدًا فَجَزَآؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِيهَا وَغَضِبَ اللّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِيمًا» [النساء: 93]. الله تعالی در این آیه پنج مجازات برای قتل عمد بیان فرموده است؛ کسی که عمدا مرتکب قتل یک انسان بشود به جهنم می‌رود و در آتش جهنم برای همیشه می‌مانَد و خشم و لعنت خداوند بر او نازل می‌شود و برای او عذاب بسیار بزرگی درنظر گرفته شده است.

«گروگان‌گیری» از پدید‌ه‌های جدید و بسیار زشت است/ گروگان‌گیران جزو «باندهای تبهکار» هستند
مولانا عبدالحمید از «گروگان‌گیری برای باج‌خواهی» نیز به شدت انتقاد کردند و گفتند: متاسفانه گروگان‌گیری با هدف باج‌خواهی زیاد شده است که این پدیدۀ جدید و بسیار زشتی است. توصیۀ بنده به تمام اقوام و طوایف منطقه آن است که هر قوم و طایفه‌ای افراد خودش را کنترل کند و اجازه ندهد وارد باندهای تبهکار بشوند. گروگان‌گیران جزو باندهای تبهکار هستند. بعضی‌ها گروه تشکیل داده‌اند و از راه گروگان‌گیری و باج‌خواهی، مال حرام می‌خورند. چنین افرادی مستحق آتش جهنم هستند.
ایشان افزودند: بعضی‌ها برای گرفتن قرض خودشان، افراد را به گروگان می‌برند؛ این هم کار بسیار زشت و نادرستی است. اگر شما از کسی قرض می‌خواهید انسانی را به گروگان نگیرید. بعضی‌ها فرزندان کوچک را گروگان می‌برند. آیا شریعت اسلام به شما چنین اجازه‌ای داده و یا آبا و اجداد شما چنین کاری کرده‌اند؟ اگر طلبکار در تنگنا قرار دارد و طرف مقابل حاضر به پرداخت قرض خودش نیست و طلبکار چاره‌ای دیگر ندارد، حداکثر از وسایل و دارایی خودِ بدهکار چیزی را گرو ببرد و یا اینکه حق دارد به دادگاه شکایت کند و بدهکار را به زندان بیندازد و حق خودش را از راه صحیح و درست مطالبه کند.

مبارزه با پدیده‌های زشت «قتل ناحق» و «گروگان‌گیری» نیاز به «عزم جدی و مردمی» دارد
امام‌جمعه زاهدان در ادامه اظهار داشتند: مبارزه با پدیده‌های زشت «قتل ناحق» و «گروگان‌گیری» نیاز به عزم جدی و مردمی دارد. پدران و مادران، علما، ریش‌سفیدان، نخبگان، تحصیلکردگان و سایر اقشار باید جوانان را نصیحت کنند که با دیگران درگیر نشوند و سلاح با خودشان همراه نداشته باشند. باید روی دیانت جوانان کار شود. دیانت می‌تواند مانع افزایش قتل و گناه و فساد بشود.
ایشان افزودند: جوانان سرمایه‌های ما هستند؛ اگر خوب عمل کنند سبب آبرومندی و عزت جامعۀ ما می‌شوند، اما اگر بد عمل کنند عزت و آبروی همۀ ما زیر سوال می‌رود. لذا اقشار مختلف مردم باید با پدیده‌های زشت «قتل» و «گروگان‌‎گیری» و «سرقت» مقابله کنند و مسئولان نیز باید در این زمینه به وظایف خودشان عمل کنند.

ریختن آبروی مردم از سنگین‌ترین گناهان است
مولانا عبدالحمید در ادامه گفتند: ریختن آبروی مردم یکی از سنگین‌ترین گناهان است. امروز تهمت و افترا علیه افراد در فضای مجازی بسیار زیاد شده است. کسانی که دست به چنین کارهایی می‌زنند به خدا و روز قیامت اعتقادی ندارند و از عذاب الهی نمی‌ترسند.
ایشان افزودند: حتی اگر شما با کسی اختلافی دارید و یا از او ناراضی هستید، نباید علیه او تهمت بزنبد و آبرویش را ببرید؛ این کار سبب ناراضگی پرورگار می‌شود.