ضیافت افطاری و دیدار مجروحین و خانوادههای شهدای جمعههای خونین زاهدان و خاش با شیخالاسلام مولانا عبدالحمید، بعدازعصر امروز دوشنبه (27 اسفند 1403) در مسجد جامع مکی زاهدان برگزار شد.
به گزارش سنیآنلاین، این مراسم با تلاوت آیاتی از کلامالله مجید توسط «حافظ طارق رخشانی»، یکی از مجروحان جمعه خونین زاهدان، آغاز شد. در ادامه مولوی الیاس اسماعیلزهی، از اساتید دارالعلوم زاهدان، به ایراد سخن پرداخت. مولوی الیاس در فرازی از سخنانش اظهار داشت: صحابه رضیاللهعنهم برای دفاع از اسلام و پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوسلم انواع رنجها و مصیبتها را متحمل شدند و در این راه جان و مال خودشان را قربانی کردند، اما از مسیر دفاع از اسلام و راه حق هرگز عقبنشینی نکردند و دین اسلام را به اقصانقاط دنیا رساندند.
در ادامۀ برنامهها، چند تن از اعضای خانوادههای شهدای جمعههای خونین زاهدان و خاش طی سخنانی، ضمن تاکید بر لزوم «اجرای قانون» در حق عاملان و آمران این حوادث، همگان به «صبر و بردباری» و «پیروی از دیدگاههای شیخالاسلام مولانا عبدالحمید» توصیه کردند.
پایانبخش این ضیافت و دیدار صمیمی و معنوی، سخنرانی و دعای شیخالاسلام مولانا عبدالحمید بود.
مولانا عبدالحمید: حوادث زاهدان و خاش «آزمایش الهی» بودند/ «شهادت» بزرگترین افتخار برای یک مسلمان است
شیخالاسلام مولانا عبدالحمید ضمن ابراز خرسندی از دیدار با مجروحین و خانوادههای شهدای جمعههای خونین زاهدان و خاش، این حوادث را «آزمایش الهی» دانستند و گفتند: جریانی که اتفاق افتاد یک آزمایش الهی بود که الله تعالی از بین جمع نمازگزاران، افرادی را برای شهادت انتخاب کرد. این اتفاق برای خانوادههای شهدا نیز آزمایشی از جانب پروردگار است. ما به قضا و رضای الله تعالی راضی هستیم.
ایشان افزودند: شهادت بزرگترین افتخار برای یک مسلمان است و نصیب هر کسی نمیشود. امام حسین رضیاللهعنه و همراهان ایشان که در صحرای کربلا توسط ظالمین به شهادت رسیدند درواقع مورد اکرام پروردگار قرار گرفتند.
«اقرار به اشتباه» و «عذرخواهی و محکومیت» از جانب مسئولان در روزهای اول حادثه، سبب دلجویی و تسلی مردم میشد
امامجمعه زاهدان در ادامه خاطرنشان ساختند: افراد در این جریان، مظلومانه به شهادت رسیدند. بعضیها خواستند با ملوثکردن این جریان و قضیه، حق مظلومان را ضایع کنند، اما لطف پروردگار و صبر و شکیبایی خانوادههای شهدا و مجروحین مانع شد، بهطوریکه تمام مردم ایران در این قضیه ابراز همدردی کردند و مسئولان کشوری و استانی نیز اقرار کردند که این افراد به ناحق و مظلومانه کشته شدهاند.
ایشان افزودند: اگر مسئولان همان روزهای اول اقرار میکردند که اشتباهی رخ داده و این جریان را محکوم میکردند و عذرخواهی میکردند، با بزرگواری و گذشتی که از شما مردم عزیز سراغ داریم شما گذشت میکردید.
مولانا عبدالحمید گفتند: بعضیها گفتند که دیه میدهیم، ما گفتیم پرداخت دیه مرحلۀ بعدی است، اما قبل از آن، باید جریانی که پیش آمده مورد ملامت قرار گیرد و از مردم عذرخواهی شود. ما همان زمان به مسئولان گفتیم که هر چیزی راهی دارد و اگر از راهش وارد شوید سبب دلجویی و تسلی مردم میشود.
ما همواره خواستار «فیصلۀ عادلانه و برحق» بودیم و هستیم / وظیفۀ خود میدانیم که در کنار خانوادههای شهدا و مجروحین باشیم
امامجمعه زاهدان در پایان تصریح کردند: ما و مجموعۀ ما این را وظیفۀ خود میدانیم که در کنار شما خانوادههای عزیز شهدا و مجروحین باشیم و مطمئن باشید ما و جامعه، شما را هرگز تنها نخواهیم گذاشت.
ایشان افزودند: ما همواره خواستار فیصلۀ حق و عادلانه بودیم و هستیم. فیصلۀ ربالعالمین بهترین فیصله است و سبب تسلی کامل دلها میشود.