- سنی آنلاین - https://sunnionline.us/farsi -

ایران در ۴۵ سال گذشته ۱۱ سال پیرتر شده است

دبیر ستاد ملی جمعیت با اشاره به عواقب کاهش رشد جمعیت گفت: ۱۰.۴ درصد از جمعیت ایران، سالمند هستند و ایران در ۴۵ سال گذشته ۱۱ سال پیرتر شده است.
به گزارش سنی‌آنلاین به نقل از اکوایران، مرضیه وحید دستجردی، سه‌شنبه (۲۱ اسفند ۱۴۰۳) در چهارمین نشست قرارگاه جوانی جمعیت، افزود: بر اساس گزارش سازمان ملل در سال ۲۰۵۰ ایران با نرخ سالمندی ۲۶.۱۲ درصد، سالمندترین کشور در منطقه خواهد بود. ایران از لحاظ جمعیت هجدهم در دنیا، نهم در آسیا و سوم در منطقه است.
دبیر ستاد ملی جمعیت تشریح کرد: نرخ باروری کلی کشور از ۶.۸ درصد در سال ۱۳۵۱ به ۱.۶ درصد در سال ۱۳۹۸ رسیده است. میانگین سنی جمعیت در سال ۱۳۵۵، ۲۲.۴ بوده که این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۳۳.۴ رسیده است.
وی با اشاره به آمار کاهشی ازدواج نیز گفت: نرخ خام ازدواج نیز رو به کاهش است.
وحید دستجردی به تاثیرات اقتصادی کاهش جمعیت اشاره کرد و گفت: تعداد کمتر کارگران و کارآفرینان، نیاز به مراقبت از سالمندان، چالش‌های نظام رفاه اجتماعی، اختلال در مدل‌های اقتصادی سنتی و… از جملۀ این تاثیرات است.