- سنی آنلاین - https://sunnionline.us/farsi -

با «احترام به حقوق عامه مردم» و «بسترسازی مشارکت مسئولانه»، می‌توان زمینۀ «امنیت» و «توسعه» را فراهم کرد

سنی‌آنلاین| علی اوسط هاشمی، کارشناس مسائل سیاسی و استاندار اسبق سیستان‌وبلوچستان که در دوران تصدی استانداری توانست کارنامۀ مثبتی در نگاه مردم از خود بر جای بگذارد، در گفت‌وگو با روزنامۀ «بشارت نو» با اشاره به دلایل ناامنی‌های اخیر در مناطق شرق کشور به‌ویژه استان سیستان‌وبلوچستان و تاثیر این ناامنی‌ها بر توسعه و پیشرفت این استان، راهکارهایی را برای برون‌رفت از این وضعیت و حرکت استان به‌سوی توسعه و پیشرفت و امنیت ارائه کرده است.

ناامنی باعث فقر، فلاکت و خروج سرمایه از استان می‌شود/ تا زمانی که نارضایتی وجود داشته باشد و استخوان لای زخم بماند، وقوع هر حادثه سوء، متصور است
علی اوسط هاشمی در گفت‌وگو با روزنامۀ «بشارت نو» اظهار داشت: همه ما باید به این درک برسیم که ناامنی باعث فقر، فلاکت و خسارت می‌شود. ناامنی موجب خروج سرمایه از استان سیستان‌وبلوچستان شده است.
وی ادامه داد: باید بتوانیم به گونه‌ای زمینه مشارکت در استان سیستان‌وبلوچستان را مستعد کنیم که رضایت مردم را به صورت فراگیر به دنبال داشته باشد و بستر را برای رویش هر گونه حرکات سوء، سخت و دشوار نماید. تا زمانی که نارضایتی وجود داشته باشد و استخوان لای زخم بماند، وقوع هر حادثه سوء، متصور است. ما نباید بگذاریم رسیدگی به مطالبات مردم تبدیل به مباحث کهنه شود و آرام‌آرام جریانات سوءاستفاده‌گر احساس قدرت کنند.

بهترین راهکار، تغییر در نگاه‌هاست؛ باید از نگاه‌های تهدیدمحور و صرفاً امنیتی فاصله گرفت
استاندار اسبق سیستان‌وبلوچستان در ادامه افزود: به نظرم بهترین راهکار، تغییر در نگاه‌ها است؛ باید از نگاه‌های تهدیدمحور و صرفاً امنیتی فاصله گرفت و به جای آن اصولی چون مدارا و مروت را به عنوان اصل و ضرورت مورد توجه قرار داد. باید به مرحله‌ای برسیم که حتی گروهک‌ها نیز در خودشان این انعطاف را ایجاد کنند.
وی تصریح کرد: با به‌رسمت‌شناختن نگاه‌های متفاوت می‌توان با حفظ کرامت انسانی، به دستیابی همگان به حقوق و فرصت‌های برابر کمک کرد و با حفظ تعادل در حوزه عمومی می‌توانیم نگاه کارآفرینان و سرمایه‌گذاران را به سیستان‌وبلوچستان معطوف بداریم.

اگر به توسعه، پیشرفت و خروج از سختی‌ها می‌اندیشیم باید اختلافات را کنار گذاشته و به معنای واقعی «ما» شویم
اوسط هاشمی با تاکید بر اهمیت فعال‌شدن تمام ظرفیت‌های مردمی و حکومتی برای دستیابی به چشم‌انداز پایتخت اقتصادی ایران شدن مناطق شرقی کشور و سواحل مکران، خاطرنشان کرد: اگر به توسعه، پیشرفت و خروج از سختی‌ها می‌اندیشیم و اگر به نجات سوخت‌برها فکر می‌کنیم و اگر کرامت انسان‌ها برای ما مهم است، باید مرزهای ذهنی و اختلافات را کنار گذاشته و به معنای واقعی یکی شده و ما شویم.
وی افزود: آنچه به فضیلت نزدیک‌تر است، گذشت از یکدیگر و عبور از مصائب و نارضایتی‌ها و سختی‌هاست. این مسئله، مقدمه و سرآغاز توسعه و پیشرفت در استان سیستان‌وبلوچستان است. با این نگاه می‌توانیم بسترهای لازم برای ترفیع موقعیت استان ایجاد و سیمای روشنی را برای همه سرمایه‌گذاران در استان فراهم و فرصت‌های بی‌بدیل و ارزشمندی را مهیا نمائیم.

همه چیز بر پایه برخورداری از قدرت نیست؛ با رفتار حسنه با مردم می‌توان هرگونه حرکت خصمانه‌ای را مدیریت کرد
این کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت: باید مراقب رفتارهای خودمان باشیم. همه چیز بر پایه برخورداری از قدرت نیست. اگر بتوانیم نگاه مسئولانه توام با نگاه مالکانه به کشور را در مردم و شهروندان فعلیت بخشیم، بدون شک محصولی جز توسعه، پیشرفت و قدرت نخواهد داشت. رویکرد بنده در دوران استانداری این بود و توانستیم بر گروهک‌ها نیز اثر بگذاریم. گروهک‌ها در مقطعی اسرای ایران را آزاد می‌کردند و حتی بنابر منابع موثق اعلام کرده بودند که استانداری آمده و به مردم احترام می‌گذارد؛ لذا دامنه تهدیدات در دوران استانداری بنده هیچگاه به عمق کشیده نشد.
علی اوسط هاشمی تاکید کرد: با رفتار حسنه با مردم می‌توان هرگونه حرکت خصمانه‌ای را مدیریت کرد. همواره دفع خشونت از طریق اعمال زور و قدرت میسر نیست بلکه می‌توان با احترام به حقوق عامه مردم و بسترسازی برای مشارکت مسئولانه، امنیت را فراهم آورد. در دوران تصدی من در استانداری سیستان‌وبلوچستان ما بر پایه تکریم حقوق شهروندی و رفع تبعیض و روی‌آوری به حق، حقوق و قانون در رفتار، کارها را پیش می‌بردیم و مردم نیز به‌خوبی آثار این اقدامات را در زندگی‌شان احساس می‌کردند.