دانشگاه الازهر مصر در بیانیهای ضمن اشاره به تضییع حقوق دینی مسلمانان آراکانی در میانمار، از «نسلکشی» آنها ابراز تاسف و تاثر کرد.
به گزارش سنی آنلاین به نقل از آناتولی، احمد الطيب، مقام عالی دانشگاه علوم دینی الازهر مصر با انتشار بیانیهای از کشتار، تبعید و نسلکشی مسلمانان آراکانی ابراز تاسف و تاثر کرد.
شیخ الازهر در این بیانیه تمامی سازمانهای فعال در زمینه حقوق بشر و پناهجویان را به اجرای تعهدات خود در قبال مسلمانان آراکانی و نجات فوری آنها از این ظلم و ستم فراخواند.
شیخ احمد الطیب همچنین از دولت میانمار خواست برای اقلیتهای دینی و مذهبی احترام قائل باشد.
گفتنیست ارتش میانمار در تاریخ 25 آگوست 2017 حملات خود به منطقه آراکان را آغاز کرد. در این حملات هزاران غیرنظامی آراکانی جان باخته و حدود 350 روستا توسط ارتش و بودائیان افراطی به آتش کشیده شد.
شمار مسلمانانی که از 25 آگوست 2017 به اینسو از خشونتهای ارتش میانمار و بودائیان افراطی گریخته و به اردوگاهها و اقامتگاههای موقت در حومه کاکس بازار بنگلادش پناه بردهاند به 900 هزار نفر رسیده است.
از سال 1970 تاکنون 84 درصد از جمعیت 2 میلیونی مسلمانان آراکان در پی خشونتهای ارتش میانمار و بودائیان افراطی به کشورهای اطراف گریختهاند. سازمان ملل متحد و نهادهای مدافع حقوق بشر خشونت علیه مسلمانان آراکان در میانمار را «پاکسازی قومی» و «نسلکشی» دانستهاند.