شهرستانها

مروری بر خطبه‌های نماز جمعه اهل‌سنت کشور

خطیبان جمعه اهل‌سنت شهرستان‌های کشور در مراسم نماز جمعه (19 بهمن 1397) در موضوعات مختلف و متفاوتی به ایراد سخن پرداختند؛ «سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی»، «توجه به خواسته‌های مشروع اهل‌سنت»، «محرومیت‌زدایی و اجرای عدالت» و بیان «مسائل اصلاحی و اجتماعی» از مهم‌ترین موضوعاتی بودند که در مراسم نمازهای جمعه اهل‌سنت کشور بر آنها تأکید شد.

🔹 مولانا محمدحسین گرگیج در مراسم نماز جمعه آزادشهر در بخشی از سخنانش با اشاره به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ایران خاطرنشان کرد: باید رضایت مردم سرلوحۀ تمام امور باشد. عدالت حقیقی بدون تبعیض برای همگان اجرا شود و استفاده از شایستگان اقوام و مذاهب در صدر و اولویت برنامه‌های قرار بگیرد، زیرا این امر گامی مهم و مؤثر برای آبادانی کشور است.
🔹 مولانا حبیب‌الرحمن مطهری در مراسم نماز جمعه خواف با بیان اینکه تمام اقشار اعم از شیعه و سنی و حتی ادیان دیگر در پیروزی انقلاب نقش داشته‌اند، «اتحاد»، «رفع تبعیض» و «توجه به مردم» را رمز بقای این انقلاب دانست و گفت: برای تداوم انقلاب و بقای آن، اتحاد و همبستگی لازم و ضروری است. باید به اقشار مختلف مردم توجه شود و عدالت‌محوری و عدم تبعیض سرلوحه کار تمام مسئولان باشد تا مردم احساس نکنند که انقلاب متعلق به قشر خاصی است.
🔹 مولانا سید عبدالصمد ساداتی در مراسم نماز جمعه سراوان «پیروزی انقلاب اسلامی» را مرهون مشارکت همه ملت ایران دانست و گفت: باید مسئولان توصیه‌های معمار انقلاب امام راحل و رهنمودهای رهبر انقلاب را در «محرومیت‌زدایی» و «اجرای عدالت» موردتوجه و عمل خود قرار دهند و نیز برای خدمت‌رسانی به مردم از همه فرصت‌ها استفاده کنند تا دچار حسرت و افسوس نشوند، چراکه تنها عملکرد انسان ماندگار است.
مولانا فضل‌الرحمن کوهی در مراسم نماز جمعه پشامگ/ سرباز تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به نهایت سن جوانی‌اش رسیده است، متأسفانه هنوز اهل‌سنت به خواسته‌های به‌حق خودشان دست نیافته‌‌اند. برای ادای فریضۀ الهی در تهران مسجدی ندارند و نیز تعداد کثیری از آنان فاقد شناسنامه هستند، درحالی‌که در به ثمر رساندن انقلاب نقش بسزایی داشته‌اند.
🔹 مولوی عبیدالله شهیکی در مراسم نماز جمعه نگین کویر فهرج خاطرنشان ساخت: ما در آستانه 40 سالگی انقلاب اسلامی قرار داریم سعی کنیم مسائلی که موجب کدورت و رنجش خاطر هم‌وطنان ما می‌شود، پرهیز کنیم و بیش‌ازپیش در پی اتحاد و انسجام باشیم.
مولانا عبدالواحد بزرگزاده در مراسم نماز جمعه چابهار تصریح کرد: باید ادارات دولتی پاسخگو شهروندان باشند، چراکه همه مسئولان به‌عنوان خدمتگزار مردم در این نظام گماشته شده‌اند. هیچ مسئولی حق ندارد برای پاسخگویی بهانه بیاورد و در ادارات سلیقه‌ای عمل کند.
🔹 مولوی عبدالکريم علی‌بائی در مراسم نماز جمعه مشهدریزه با بیان اینکه «رضایت‌مندی مردم اصل بسیار مهمی است» خاطرنشان ساخت: مسئولین به این امر توجه داشته باشند که همه مردم باید دیده شوند و حرف‌هایشان شنیده شود و نیز باتدبیر صحیح و برنامه‌ریزی درست، وضعیت معیشتی مردم را بهبود بخشند؛ چون مردم ولی‌نعمت ما هستند.
🔹 حاج ماموستا ملا قادر قادری در مراسم نماز جمعه پاوه با بیان اینکه «امروز در ممالک اسلامی فتنه، آشوب، کشتار، ظلم و بی‌عدالتی حاکم است» خاطرنشان ساخت: ما مسلمانان اگر امروزه شاهد اهانت، تحقیر و بی‌ادبی به اسلام، قرآن، مقدسات و رهبران دینی هستیم، به‌خاطر همین حرکت‌ها و پدیده‌های تندرویی است که در میان ما قد علم کردند و سبب بدنامی اسلام شدند و ما را به این حال‌وروز انداختند.
🔹 حاج آخوند عبدالکریم جاور در مراسم نماز جمعه گنبدکاووس تصریح کرد: امروزه شدیداً مسئله ربا در معاملات اقتصادی جهان گسترش ‌یافته است و این امر با شکستن خط قرمزهای شرع اسلام، موجب گسترش فساد اقتصادی و اجتماعی و نیز بروز بیماری‌های ناشناخته روحی و روانی در جهان شده که علم از درمان آن عاجز مانده است.
🔹 مولانا سیدمحمد حسینی در مراسم نماز جمعه بیرجند خاطرنشان ساخت: نقشه دشمنان اسلام در جهان کنونی این است که به‌وسیله خود مسلمانان، کشورهای اسلامی را از بین ببرند تا بتوانند بیشتر به منابع مسلمانان دسترسی حاصل کنند.
🔹 مولانا سیداحمد عبداللهی در مراسم نماز جمعه اسدیه/ درمیان اظهار داشت: خداوند انسان را موجودی مستعد آفریده و به او صلاحیت پیشرفت و ترقی عطا کرده است، بنابراین در اسلام‌ خیلی تأکید شده است که انسان‌ها در امور خیر و کارهای مثبت تلاش نموده و از هم سبقت بگیرند.
🔹 مولوی نواب حوت در مراسم نماز دهستان کهیر/ کنارک خاطرنشان ساخت: اسلام منادی «رأفت»، «رحمت» و «اتحاد و انسجام» است. مسلمانان باید با یکدیگر رفتار مسالمت‌آمیزی داشته باشند و شدیداً از هرگونه اختلاف و دودستگی پرهیز کنند.

🔹مولانا سیدابراهیم فاضلی در مراسم نماز جمعه کوی رضائیه/ مشهد اظهار داشت: انسان باید نفس خود را از هوا و هوس حفاظت کند و دور نگه دارد، چراکه خواهشات نفسانی انسان را نابود می‌کند و او را از مسیر درستِ هدایت منحرف می‌کند.
🔹مولانا عبدالغفار شیخ‌جامی در مراسم نماز جمعه خیرآباد اظهار داشت: اگر امروزه ما به غیبت مبتلا هستیم، تهمت می‌زنیم، حق مردم را می‌خوریم، آبرویشان را می‌ریزیم و تنش در زندگی‌ها زیاد شده است به این خاطر است که خوف الهی در زندگی نیست.

🍀🍀🍀🍀🍀
◀️ به کانال تلگرامی “سنی‌آنلاین” بپیوندید👇🏼
https://t.me/joinchat/AAAAADver72gSEAsKoYjUQ

sunnionline

Recent Posts

تطبیق عقلانیت میدانی با گفتمان توافق عادلانه؛ بازخوانی مواضع مولانا عبدالحمید در ترازوی واقع‌گرایی سیاسی

نگاهی به سیر رویدادها نشان می‌دهد مواضع ایشان پیرامون «ضرورت توافق عادلانه»، «مذاکرۀ مستقیم» و…

19 ساعت ago

برگزاری نمایشگاه کاشی‌های مرمری حرمین شریفین در مکه مکرمه

نمایشگاهی ویژه برای نمایش کاشی‌های مرمری تاریخی به‌کاررفته در حرمین شریفین، در عربستان سعودی برگزار…

20 ساعت ago

دکتر «ماهرنگ بلوچ» رهبر «کمیته همبستگی بلوچ» به حبس ابد محکوم شد

دادگاه ضدتروریسم (ATC) در شهر کویته، مرکز ایالت بلوچستان پاکستان، امروز دوشنبه (۱ تیرماه ۱۴۰۵)،…

2 روز ago

مروری بر خطبه‌های نماز جمعه اهل‌سنت کشور

خطیبان جمعۀ اهل‌سنت در برخی شهرستان‌های کشور در مراسم نماز جمعه (29 خرداد 1405) به…

3 روز ago

مردم ایران از امضای تفاهم‌نامه خوشحال‌اند/ برای داشتن ایرانی آباد و خوب باید جلوی «فساد» و «تندروی» گرفته شود

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه ۲۹ خرداد ۱۴۰۵، با اشاره به امضای تفاهم‌نامۀ…

5 روز ago

بازخوانی دیدگاه‌های شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در پرتو تحولات اخیر

جان‌مایۀ دیدگاه‌های مولانا عبدالحمید را می‌توان در یک گزاره خلاصه کرد: ایران برای عبور از…

6 روز ago