شهرستانها

«ادب» از باارزش‌ترین سرمایه‌های انسان است

شیخ محمدعلی امینی، در مراسم نماز جمعه روستای “طبل” جزیره قشم (31 شهریور 1396)، «ادب» را بالاتر از «ثروت»، «قدرت» و «شهرت» عنوان کرد.
به گزارش دریافتی سنی‌آنلاین، شیخ محمدعلی امینی، مدیر مجتمع علمی فرهنگی سلطان‌العلماء بندر لنگه در این مراسم، «ادب» را یکی از باارزش‌ترین سرمایه‌های حیات آدمی دانست و گفت: در جامعه ما کمتر به ادب توجه شده است درحالی‌که ادب بالاتر از «ثروت»، «قدرت» و «شهرت» است.
وی اضافه کرد: در برخوردها چیزی به زیبای و ارزش ادب نمی‌رسد. باید آن را آموخت و بکار برد تا روابطی «سالم» و «پایدار» میان انسان‌ها حاکم شود.
خطیب جمعه روستای طبل جزیره قشم در ادامه گفت: باید از دیدن یک جوان «باادب» لذت ببریم و از جوان «بی‌ادب»، «بداخلاق»، «بدرفتار»، «بدکردار» و «بدحساب» نفرت داشته باشیم.
شیخ امینی ادب را یکی از افتخارات آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم دانست و گفت: پیامبر به ادب افتخار می‌کرد و می‌گفت «أدّبنی ربّی فأحسن تأدیبی»؛ پروردگارم مرا ادب آموخت و به بهترین صورت ادب آموخت.
وی ادامه داد: خداوند پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم را این‌گونه ادب آموخت: «خذ العفو وأمر بالعرف و أعرض عن‌الجاهیلین»؛ عفو را در نظر گیر، امربه‌معروف کن و از جاهلان اعراض کن.
مدیر مجتمع علمی فرهنگی سلطان‌العلماء بندر لنگه در ادامه افزود: خداوند متعال ادب راه رفتن را در این آیه «واقصد فی مشیک» به ما آموزش داده است که چطور راه برویم، چطور رانندگی کنیم. بسیاری از مردم از نحوه «موتورسواری»، «ویراژدادن»، «گردوخاک به پا کردن» فرزندان‌شان شکایت دارند.
ایشان اضافه کرد: بعضی جوان‌ها فکر می‌کنند ادب‌شان در همین بی‌ادبی‌هاست که جلوی دختران و زنان مردم «سرعت بیش‌ازحد» داشته باشند، «گردوخاک به پا کنند»، «تک‌چرخ بروند» و «متلک» بپرانند. اخلاق کجا رفته؟ پدران و مادران چرا مواظب فرزندان‌شان نیستند؟ اینها نشأت‌گرفته از نبود «ادب» و «تربیت اسلامی» در درون خانواده‌هاست.
شیخ محمدعلی امینی خاطرنشان کرد: قبل از اینکه فرزندان‌مان بازاری شوند و با ارباب‌رجوع در ارتباط داشته باشند، یا قبل از اینکه پسر ما داماد و دختر ما عروس شود به آنها «ادب» بیاموزیم.
عالم برجسته اهل‌سنت جنوب کشور در تفسیر آیه «و لا تجهر بصلاتک» گفت: در محراب مسجد هم باید ادب را رعایت کنیم. امام عمر بن عبدالعزیز رحمه‌الله طبیعتاً صدایش خیلی بلند بود، خیلی هم خوش‌آواز بود و قرآن را صحیح تلاوت می‌کرد. روزی در محراب مسجد مدینه پیش‌نماز بود، صدایش هم بلند بود، جمعت بزرگی پشت سرش در صف نماز ایستاده بودند و بلندگو هم نبود. ایشان یکی از سوره‌های طولانی قرآن را شروع کرده بود‌. عطاء بن ابی‌رباح شتابان خود را به ‌صف رساند و گفت: صدایت را پایین بیاور. امام عمر بن عبدالعزیز بعد از نماز پرسید: چه کسی من را تذکر داد؟ گفتند: عطاء بن ابی‌رباح گفت: سخنش را می‌پذیرم؛ از قرآن گفت.

مدیر مجتمع آموزشی سلطان‌العلماء در بخش پایانی سخنانش به «هفته دفاع مقدس» اشاره کرد و گفت: ملت عزیز کشور ما، فداکاری‌های رزمندگان خودشان را هرگز فراموش نمی‌کنند؛ در هر قالبی باشند نیروی‌های انتظامی یا بسیج مردمی.
وی در ادامه تصریح کرد: دولت باید قدر این ملت را بداند و به وعده‌های که به آنها داده عمل کند تا خانواده‌هایی که در این مسیر شهید داده‌اند پشیمان نشوند.

sunnionline

Recent Posts

تطبیق عقلانیت میدانی با گفتمان توافق عادلانه؛ بازخوانی مواضع مولانا عبدالحمید در ترازوی واقع‌گرایی سیاسی

نگاهی به سیر رویدادها نشان می‌دهد مواضع ایشان پیرامون «ضرورت توافق عادلانه»، «مذاکرۀ مستقیم» و…

17 ساعت ago

برگزاری نمایشگاه کاشی‌های مرمری حرمین شریفین در مکه مکرمه

نمایشگاهی ویژه برای نمایش کاشی‌های مرمری تاریخی به‌کاررفته در حرمین شریفین، در عربستان سعودی برگزار…

17 ساعت ago

دکتر «ماهرنگ بلوچ» رهبر «کمیته همبستگی بلوچ» به حبس ابد محکوم شد

دادگاه ضدتروریسم (ATC) در شهر کویته، مرکز ایالت بلوچستان پاکستان، امروز دوشنبه (۱ تیرماه ۱۴۰۵)،…

2 روز ago

مروری بر خطبه‌های نماز جمعه اهل‌سنت کشور

خطیبان جمعۀ اهل‌سنت در برخی شهرستان‌های کشور در مراسم نماز جمعه (29 خرداد 1405) به…

3 روز ago

مردم ایران از امضای تفاهم‌نامه خوشحال‌اند/ برای داشتن ایرانی آباد و خوب باید جلوی «فساد» و «تندروی» گرفته شود

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه ۲۹ خرداد ۱۴۰۵، با اشاره به امضای تفاهم‌نامۀ…

5 روز ago

بازخوانی دیدگاه‌های شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در پرتو تحولات اخیر

جان‌مایۀ دیدگاه‌های مولانا عبدالحمید را می‌توان در یک گزاره خلاصه کرد: ایران برای عبور از…

6 روز ago